onsdag 5. november 2014

Dette blogginnslag KAN spare deg for store helseutgifter

Som delvis pensjonert sykkelreparatør har jeg reparert sykler og bygget racere gjennom to menneskealdere. Jeg vil ut fra den erfaring dele noe meeget viktig når det gjelder bremsesystemene på dagens sykler. Jeg har vært innom det før på bloggen, men med den eksplosive interessen for elsykler er det mer aktuelt enn noensinne.
Og det gjelder skivebremser FORAN på sykkelen som KAN ende med "død og fordervelse". I bransjebladet Sport uttaler en kollega av meg følgende:
" At syklister stuper over styret fordi forbremsen plutselig låser forhjulet, eller at bremseeffekten nesten ikke er til stede og plutselig forsvinner, og dermed fører til ulykker, vies nesten ingen interesse i den offentlige debatt om trafikksikkerhet." Til det sier jeg bare AMEN!
Skulle jeg anbefale bremsesystem på en elsykkel som skal brukes kombinert til arbeid, hverdagen og turer, er jeg ikke i minste tvil.
Først og fremst bøyd ramme! Dette er ikke en "damesykkel", men like mye beregnet på begge kjønn. Og du har en mye mer direkte kontakt med underlaget (ikke minst GLATT underlag) enn du har med en "herresykkel" med rør fra sete mot styret!
Så ville jeg hatt fotbremse bak. I Nordens største sykkelbutikk utenfor Ribe (3000 sykler på lager) var jeg forleden innom og så på den rivende utviklingen med opp til 10 innvendige gear (og nokså vedlikeholdsfrie) nav. Sikrere og billigere en skivebremser. Og mer enn nok gear!!!
Foran på sykkelen ville jeg hatt samme type som proffsyklistene bruker. Og det er "gammeldagse bremser m/bremseklosser". Og proffsyklistene er oppe i hastigheter solid over 100 km/t.

Under gjørmebadet i Birkebeinerrittet i fjor var det flere som helt eller delvis mistet bremseeffekten også med skivebremser.

Bremseklosser kan du få kjøpt overalt i enhver sykkelbutikk med respekt for seg selv. og er stort sett standardvare.
Med skivebremser er det helt annerledes. Det er nå et vell av forskjellige typer skivebremser på markedet (ca. 100). Og bremseskivene passer kun til DERES bremser.
Så det betyr at har du kjøpt en dyr sykkel med skivebremser og du flytter til en annen del av landet, kan du oppleve å finne det særdeles vanskelig å få reparert bremsene. Det er ikke sikkert mekanikeren har tilgang til de bremseskiver du trenger, ettersom han jobber i en annen kjede.

Min konklusjon?
Bøyd ramme.                         Fotbremser bak.                        Bremser m/bremseklosser  foran..