mandag 10. november 2014

Dinnerhhow og detaljhandelen i dødens posisjon

Med jevne mellomrom er jeg innom temaet "utdøende bysentrum hva detaljhandel angår". Årsaken er at jeg opplever det fra absolutt orkesterposisjon ved Egersund Kino. Og jeg ser også at vi dynges ned av et berg av helt unødvendige produkter- overalt!
De "gamle" butikkene i de forskjellige bysenttra synger på siste verset. Den ærverdig herreforrtetningen "Hauge på Torget" i Stavanger la ned etter flere gererasjoners drift og leiet det ut til Burger King som har den nødvendige inntjening for å betjene  en høy leie.To av Rogalands mest legendariske handlegater, Langgata i Sandnes og Haraldsgata i Haugesund er bare grå skygger av hva de var før Kvadrat og kompani. Det samme gjelder Markens Gate i Kristiansand osv. osv.
Dette med internett-handel tror jeg ikke vi skal overdrive betydningen av. XXL som nå totalt revolusjonerer sportsbransjen, har bare 5 % av sin omsetning over nettet. Og XXL har en til de grader professjonell netthandel! Jeg tror en del spesialforretninger bør ta modell av Grand Hotel i Egersund som nå kjører Dinnershow. Det har blitt en til de grader blink. For min egen del har jeg aldri vært i tvil om at businesshow er veien å gå forutsatt at du har de riktige underholdningskreftene i butikken.
Og det hele handler om en positiv opplevelse som følger deg resten av din tid! Og det behøver ikke å være noe du har kjøpt for penger. Hele forbruksreligionen går jo ut på å hjernevaske oss til å tro at alt det som ikke koster penger ikke er verdt noe! Fikk du en aha-opplevelse nå?
Min sykkelreperatørcaps beviser det motsatte. Den står det Brunox på og er full av saltet fra svetten som fulgte meg  på de ca 600 mil tur/retur Brisbane-Cairns i Austalias drepende sommerhete.  Det er bare å klaske capsen på hodet- så kjører jeg turen om igjen inne i meg med alle detaljene på plass!
Mens jeg blogger dette har jeg gått Elvegaten opp og ned et par ganger pluss en avstikkker inn i Storgaten.. Folketom, til og med på på kafeene.
På Eikunda kafe er der imidlertid trafikk på det jevne. Personlig betrakter jeg Eikunda som sentrums redning. Det er den gammeldagse butikken på hjørnet, men nå i fornyet form. Hadde Egersund vært så folkerikt som Haugesund, hadde vi hatt et shoppingssenter enten på Slettebø, eller rundt Krossmoen.
Så takket være vår "lille" størrelse har vi et lite koselig shoppingsenter midt i sentrum med postkontor og det hele.
Dette er første november siden 2006 at jeg ikke har vært i Australia/New Zealand. Grunnet hjerteoperasjonen måtte jeg stenge hele mars/april. Derfor er det interessant å konstantere at daue/mørke november er virkelig så dau som jeg husker fra 2006.Så jeg har ikke gått glipp av noe.
Så neste november er planen nok en gang ned til sommeren i November på et av de siste reiseparadiser på jord.- Sørøya på New Zealand.  Nordøya er så totalt forskjellig fra Sørøya at vi snakker topografisk om to land like forskjellig i så måte som Norge og Danmark.
Egersunds mest spesialiserte butikk, hva åpningstider angår, er Nania rett overfor Dressmagasinet. Hun har åpent nå i november : fredag 1100 til 1600 og lørdag 1000-1400. Jeg er litt bedre :vanlige dager 1100-ca.1500 og lørdag 1000-ca. 1400. Den blide dame fra Litauen og jeg er alene i butikkene våre og vi eier lokalene og det hele- og er ikke med i noen kjede. Det gir oss en helt annen frihet enn de som er bundet av til-de-grader regulerte kontrakter i kjedene hvor iallefall jeg ville følt meg som totalslave.