fredag 21. november 2014

Pangstart for kaffehuset HOS VELI

I mitt andre hjem (Grand Hotel) jobbet for en tid tilbake en kelner ved navn Veli . Han var en sympatisk kar fra Tyrkia som hadde funnet sin kjære i Egersund. Vi kom særdeles vel overens. Bl.a. ga han meg den interessante opplysning at  kineserne ikke kunne skildne mellom jødedom, kristendom og islam. For kineserne var disse tre den samme religion, nemlig bokens religion (bibelen, koranen,talmud).
Så ble Velig borte fra  Grand og meg inntil han dukket opp for et par måneder siden. Han skulle begynne kaffehus i Elvegaten. Elvegaten ovenfor Sisu er en blindtarm med svært liten trafikk.Og i det lokale  han aktet å starte opp i har det vært mange kortlivede forretningsforetak som ikke på noen måte hadde livets rett.
Høflig ønsket jeg Veli lykke til, men i mitt stille sinn hadde jeg allerede avskrevet dette som et naivt forsøk uten minste mulighet for å lykkes.Å by Mocca konkurranse anså jeg som helt utelukket.
Men, men, men!
Jeg fulgte den møysommelige innredningsprosessen med stor interesse. Alle vi "forretningsdrivende" i kinostrøket ønsker selvfølgelig at det blir mer liv her i gatene, og da spesielt i Øvre Elvegate. Min skepsis var imidlertid stor den første tiden jeg var innom Veli . Dette til tross- jeg ga han all den oppmuntring han måtte trenge. Jeg så at han hadde noe som Mocca ikke hadde, og det er god plass! Sogar i to etasjer!
Jeg terpet hele tiden på at kaffehuset Hos Veli fra første stund skulle være seg bevisst at han skulle servere den beste kaffe i hele Dalane!
I går (dagen før åpningen i dag 21.11) kom en av hans venner inn til meg med  rykende fersk kaffe i en take-away-cup. Uten å være den største kaffeekspert kunne jeg øyeblikkelig fastslå at dette var ekte saker. Etter å ha stengt butikken, hatt solid kompemiddag på Hauen var jeg innom med tilbakemelding vedrørende kvaliteten på kaffe.
Madonna mia! Det tidligere grå og "trøtte" lokale var ikke til å kjenne igjen. Solide skinnmøbler, eget rom i underetasjon med et hav av leker og lekeklosser og i det hele tatt. Dette kunne bli til noe mye større enn jeg hadde innbilt meg på forhånd. Jeg var derfor meeeeget spent på åpningen i dag.
Det var smekkfullt fra første time! Jeg var innom for å teste atmosfæren. Og den var kanon! Det hadde vært så travelt at Velis kjære frue ikke hadde kommet fra til hennes egentlige yrke som er legeassistent.
 Hos Veli har alle muligheter for å oppnå meget raskt samme status som Mocca. Og det er at det blir en helt naturlig og selvfølgelig plass for venninnegjenger og vennepar å møtes til en pust i hverdagen og bekreftelse på livslange vennskap.

Smekk fullt uten et ord i lokalavisen? Det er noe som heter jungeltelegraf og sosiale medier.