fredag 14. november 2014

Novemberdag i Mandal, Lyngdal, Farsund og Flekkefjord.

12.11.14 startet med tidlig frokost i Flekkefjord. Så på direkten til Mandal. Bilen ble parkert rett ved elva og den enestående gangbroen. Broen fører over til et kulturhus i verdensklasse. Bildene av begge viste jeg på facebook i går. Når jeg sammenlikner med den sovjetklossen vi har i Egersund og kaller kulturhus, blir jeg både beskjemmet og bedrøvet. Jeg brukte et par timer på å saumfare det interessante sentrum med alle sine småbutikker. Alle butikkeiere jeg snakket med var glade for at det nå bygges et relativt stort shoppingsenter midt i byen. Senteret skal være ferdig om 14 dager og blir betydelig større enn de beskjedne shoppingsenterne vi har i Egersund og Flekkefjord. Men ikke i nærheten av Lyngdal!!
Jeg var også oppe på utsiktspunktet med enestående utsikt over elva og sentrum. Det ble også god tid til å vandre over broen og besøke kulturhuset. Gott a banen! Er det imponerende utenfra, så er det sannelig magisk innvendig. Sannelig er Mandal en egen reise verdt.
Så bar det tilbake til Lyngdal og handelsparken rett ved E39. Jeg fikk helt bakoversveis! Dette er jo dimensjoner i samme divisjon som Kvadrat og Sørlandssenteret! I Lyngdal!!!! Det store parkeringsområdet var nærmest fullsatt. Gratis parkering en selvfølge. I Mandal kr. 18 pr. time. Nå forstår jeg hvorfor hele regionen helt fra Flekkefjord til Mandal valfarter hit! Du tror det ikke før du har vært der selv. Foruten det digre kjøpesenteret var Obs tilstede i like diger bygning og flere til. Og det bygges og utvides hele tiden!
Fra dette de handlegales Himmerik bar det direkte til Lyngdal sentrum. Og hvis noe sted ligger i dødens handelsposisjon, så er det Lyngdal sentrum. Lyngdal er fra mitt ståsted hverken det ene eller det andre. Det finnes ikke atmosfære eller sjel , som i Farsund og Flekkefjord. Og når det gjelder parkeringsmuligheter, åpningstider og enormt vareutvalg har Lyngdal ikke nubbesjanse mot Lyngdal/Vanse noen få kilometer unna. Jeg var innom "kjøpesenteret" i Lyngdal sentrum. De som driver der har min største medfølelse. Det var noe småputlete og stakkarslig over det hele sammenlignet med det aldeles enorme ved E39.
Neste etappe var langs den idylliske Lyngdalsfjorden til "stedet Gud glemte", Farsund. Der er det gode og gratis parkeringsmuligheter, og Farsund har så til de grader sjel. Blandt alle de fornemme murbygningene, de bratte bakkene og i det hele tatt- det er som å vandre midt i en sivilisasjon som ikke lenger er. Kontrasten til Lyngdal sentrum er til de grader skjærende! Nå skal forresten også Farsund bygge et shoppingsenter på størrelse med Amfiet i Egersund. Det får iallefall en flott utsikt over Lyngdalsfjorden.
Siste stopp på hjemveien var igjen Flekkefjord. Jeg måtte innom Amfiet der som ligner Amfiet i Egersund når det gjelder forholdsvis beskjeden størrelse. Men Egersund har en mer intim og koselig "handlegate" i sitt Amfi. Og Eikunda/Amfi har helt andre og gratis parkeringsmuligheter!
Jeg foretok denne rundreisen for å sammenlikne disse småbyene med Egersund. Skulle jeg blitt tvunget til å flytte, ja så hadde jeg valgt Mandal. Framtidsrettede Mandal har beholdt sjelen.
En annen faktor som slo meg var den totale desperasjon hele varehandelen befinner seg i. Jeg ble rent kvalm av det aldeles, aldeles enorme berg av produkter som ble fallbudt i salgsmonstrumet E39 Lyngdal. Den nye religionen er billig,billig,tilbud,tilbud, ta-fem-betalt for-tre osv.osv. Og julen var allerede massivt tilstede med julenisser overalt. Skulle jeg jobbet under slike forhold hadde jeg tørnet fullstendig. Jeg er virkelig imponert over alle de ansatte som i dette salgshelvete klarer å bevare forstanden. Virkelig!!!!!