torsdag 14. desember 2017

Politikk og religion som fanatismens tvillinger

Fanatikerne (ikke mine foreldre) i min barndoms sekt stemplet alle andre på kloden som verdens ugudelige børn. Og AP-velgere som ugudelige sosialister. Disse siste gikk jo samlet i det ugudelige 1.mai-toget og sang ugudelige sanger!
Man kan jo le av dette vrøvlet i dag, Men, religion og politikk henvender seg først og fremst til menneskets følelser. Selvstendig tenking er fullstendig uønsket. Fordi selvstendig tenking er den mest  effektive motgift vedrørende fanatisme. Og selvstendige individer skal drepes omgående!
At politikk og religion er fanatismens eneggede tvillinger, er vanviddet i Kambodja, og senere IS sitt umenneskelige helvete, to skrekkens eksempler på.
Og som IS hadde sine hjernevaskede tilhengere i Norge, så hadde Røde Kmehr det også på den ytterste venstresiden i det samme Norge.
Hvis man går tilbake i tiden og tar en meget svak sammenlikning, så var emissærene og politiske agitatorer to alen av samme stykke, der de turnerte distriktene i Norge for å omvende folk, til enten det himmelske paradis, eller det sosialistiske paradis. Vekkelsesbølge er et annet ord.
Det er uhyre interessant å betrakte alt omkring valget til Senator i Alabama for et par dager siden. Her må tilføyes at i Sørstatene er Alabama selveste Sørstaten. Med ekstrem rasisme, Ku Klux Klan, ekstrem konservativ "kristendom", abort er "forbrytelse", "homofile er vanskapninger" osv. osv.
Den republikanske kandidaten Moore var spådd en bomsikker seier. Han var jo bakket opp av selveste Donald. Selv om anklagene mot Moore for seksuell trakassering av 14-15 årige jentunger (da han var rundt 30) var alvorlige nok. Jeg har lest at grunnet denne svinske oppførselen, var han nektet adgang til et av de større supermarkedene. Hvis dette ikke er fake news, og jeg understreker hvis, så er det jo en skandale at han i det hele tatt ble nominert. Men nei, hans fanatiske tilhengere trodde ikke noe på disse opplysningene. Og hvis så var tilfelle, var det "jo ikke så farlig". Moore var en god og gudfryktig mann.  Som også selveste Donald mener om seg selv! (Værsågod, bli gal).
Men, republikanerne i Alabama gjorde regning uten vert. De fikk seg en knyttneve i fleisen, og demokratene vant. Først og fremst takket være #metoo-bevegelsen. Det var de unge mødrene i Alabama som sa at nok er nok!
Og så viste kamelonen Donald sitt sanne jeg. Etter å ha bakket Moore opp fra Det Hvite Hus for alt hva det var verdt, bråsnudde han etter valget. Donald hadde aldri trodd at Moore skulle vinne.
Jeg har gjordt meg noen interessante betraktninger rundt Donald Trump og Jesus. ( Uten minste sammenlikning for øvrig)!  Jeg tenker da på fake news (falske nyheter).
Var ikke begge i så henseende i samme bransje (Fake news)? Lovet ikke både Jesus og Donald sine disipler et bedre liv? Donald i det nåværende og Jesus i det hinsidige? Begges løfter er fra mitt 100% subjektivt opplyste ståsted den reneste bløff! Men begges disipler skal ha seg frabedt edruelige opplysninger. Opplysninger truer deres tro (fake news).
For meg personlig må folk tro på absolutt hva de vil, bare de ikke skal presse sine synspunkter inn i meg. Misjonering og moralisering er desverre fanatikernes farvorittøvelser. Helst med ekstrem vold. Som i Kambodja, Syria og Irak og Nord-Korea.
Donald  Duck har gult nebb. Donald Trump har gul hentesveis. Begge er i underholdningsbransjen. Men Donald Duck har aldri antastet damer og aldri drevet med "fake news". Og ikke truet med atomkrig.Han har bare skapt mye glede for mange generasjoner.