fredag 1. desember 2017

Mer opplevelse- mindre handel

Dette var overskriften over to sider på en artikkel i Dagens Næringsliv i går. 29.11. Artikkelen tok for seg den nye oppskriften kjøpesenterne i Norge må bruke for å konkurrere med en eksploderende netthandel. Jeg siterer: " Kjøpesentrene er nå i ferd med å innta en ny rolle. Når de fornyer seg blir det mer opplevelser og mindre pushing av varer. Nå gjelder det om å fylle sentrene med mer enn bare handelsvarer. Det MÅ utvikles nye underholdningskonsepter.
Med respekt å melde, dette har jeg personlig vært oppmerksom på i en snart en menneskealder. Og det gjelder i like stor grad enkeltstående "selvstendige"  butikker i sentrum av Norges byer.
Da jeg trasket mandag gjennom Stavanger sentrum og så inn i alle de tomme butikkene, så jeg en handelssivilisasjon som er i ferd med å forsvinne. Analyser viser at de mest utsatte bransjer vedrørende den truende butikkdød er elektronikkbransjen, bøker, sko, klær gullsmeder og tekstilbransjen.
Interessant var det at min tidligere bransje, sportsbransjen, ikke var nevnt. For sannelig er denne hummer-og-kanari bransjen også truet- til de grader fra både XXL og nettet. XXL-sjefen har helt rett når han sier at "fremtiden er kjeder som oss, netthandlere og kanskje enkelte spesialister.
Hvor mye min tidligere sidrompete og trauste sportsbransje har endret seg, er Intersport i Østervåg  et slående eksempel på. Lokalet er digert, og i to etasjer. Da jeg entret butikken trodde jeg først jeg var kommet inn i en motebutikk. Moteklær så langt øyet rakk. Jeg måtte ut på gaten igjen for å sjekke at det faktisk sto Intersport på skiltet. Og det gjorde det! Jeg gikk inn igjen og spurte ekspeditrisen om de ennå førte "gammeldagse sportsartikler".  "I 2. etasje finner du det". Joda, i andre etasje fant jeg i den ene enden ski, sykler og enkelte "harde varer". Resten, (ca. 80 % med mitt øyemål) var "sportsklær"!!! I de mest ekstreme hummer-og-kanari sportsforretningene finner du jaktvåpen og "sexy bikinier" til damer side om side!
Jeg var også forhandler av Fjällreven i mer enn menneskealder. Derfor var de særdeles interessant at Fjellräven nå har fått egen original og attraktiv butikk i Stavanger sentrum. Alle elskere av Fjällreven, denne godbit av en original spesialbutikk er verdt en egen reise!! Jeg hadde en lang prat med de attraktive damene bak disken, kledd i Fjällreven fra topp til tå. Mens Fjällreven før hadde solide og trauste produkter til trauste og nøkterne priser, var traustheten helt forsvunnet, både når det gjaldt elegansen, farveutvalget og prisene. Selv om prisene nå nærmer seg prislederne i bransjen, så ser jeg at Fjällreven fortsatt gir mye igjen for pengene. G-1000 veven er like råsterk!
Når det gjelder kjøpesenterne, vil jeg nok en gang minne på at verdens råeste og største shoppingsentere befinner seg i Kina- og til dels India. Og de står stort sett tomme! De unge kinesere og indere har flyttet "inn i sin mobil" hele døgnet, og gjør selvsagt sine innkjøp gjennom den samme mobil. "Gammeldagse fysiske butikker" har disse unge intet som helst forhold til!!
Så det er sannelig ikke bare sentrumsbutikkene verden over som er truet av en eksploderende netthandel. Det gjelder også shoppingsenterne. All detaljhandel som vil overleve framtiden må tenke fullstendig nytt!  Mer opplevelse og mindre gammeldags og kjedelig salgspress. Det er med en interessant dame, som det er med en interessant butikk. Er du attraktiv nok, slipper du å "redusere deg selv som produkt" med å fallby deg hele tiden til alt og alle. Da blir du garantert uinteressant!!