torsdag 12. juli 2018

Det russiske folket fotball-VMs store vinner.

Et minneverdig og spennende fotball-VM går nå mot slutten. Det har vært vinnere, og det har vært "tapere".
Men, for meg, er den helt store vinneren det gjestfrie og smilende russiske folket. Mange, meg selv inkludert, har nok hatt sine oppfatninger av Russland som et grått kommunistisk diktatur med total kontroll over en underkuet befolkning. Så feil går det altså an å ta!
Hva vi har opplevet er glade russiske tilskuere i hopetall på topp moderne idrettsarenaer. Jeg fikk nærmest bakoversveis! At russerne fikk sitt nederlagsdømte landslag helt til kvartfinalen var en fullt fortjent bonus. Det utløste den største feiring i nyere russisk historie bare overgått av feiringen av seieren over aksemaktene under den andre verdenskrig.
Det moderne Russland må være så langt fra Nord-Korea som det går an å komme.
En annen av de store vinnerne under dette VM er det like forhåndsdømte engelske landslaget. Det har vært en fenomenal representant for det engelske folk.Slike gutter vil Good Old England ha! Selv om de skulle tape bronsefinalen til Belgia, bør de få en velkomst når de returnerer som om de var verdensmestere. For en sympatisk reklame for England de har vært!
Jeg heiet på Belgia mot Frankrike, men på lørdag heier jeg på England!
Og når det gjelder finalen så heier jeg 100 % på Kroatia! Som om det var Island! At land med liten befolkning kan komme så langt, er det som gjør fotballen så fascinerende!
Hvis det er noen "tapere", så er det de på forhåndt oppskrytte "superstars" som nå er ute av sisterunden. At Tyskland, Spania, Portugal, Argentina og Brasil  er sendt hjem, ser jeg som en seier for fotballen. Det må ikke bli som i Champions Legaue at det er bare de lag med dyyype økonomiske lommer som har sjanse til å vinne. Da dør den ekte fotballen fordi "den vanlige fotballinteresserte person" ikke lenger har råd til å gå på kampene.
Jeg må nå  forberede meg ekstra til en overmåte spennende helg fotballmessig sett.
Først fullt engasjement på lørdag for England.
Og på søndag like fullt engasjement for Kroatia.

Det spørs om jeg ikke må en ekspresstur til SUS fredag for å justere pacemakeren.

 HEIA  ENGLAND!!

HEIA KROATIA !!