lørdag 21. juli 2018

Trollpikkens stakkarslige selvmordsforsøk

Det spørs om det ikke hadde vært det beste for Egersunds turist-renomme at de som kappet Trollpikken hadde brukt dynamitt i hullene. Så hadde vi vært ferdige med saken.
For saken er den at hvis ikke det blir øyeblikkelig tatt affære med parkeringspolitikken i grushaugen ved Hodnesvatnet, er Trollpikken-eventyret over før det startet.
Det begynte så lovende. Et navn som ga gjenklang langt utover landets grenser. Et helt enestående månelandskap. En dramatisk historie om vandalisme. En innsamlingsaksjon for gjenreising av Trollpikken som imponerte alle. En dugnadsånd for å gjenreise Egersunds nye superkjendis som endret folks oppfatning av Egersund, positivt. Ingeniørkunst i verdensklasse utført av B&G og Aker Solutions. En kommune som lynraskt fikk "ræva i gear" og planerte ut en foreløpig parkeringsplass og foreløpige mobile toaletter. Så langt ikke bare godt, men særdeles godt. All ære til alle innvolverte med Kjetil Bentsen og Sverre Garpestad i spissen.
Men så sviktet logistikken katastrofalt. Forhastet plasseres store skilt med Trollpikken Parkering på Slettebøstronna. Størrelse og utforming av skiltene bærer bud om at Trollpikken nå er i klasse med Prekestolen. Da venter de som har vært på Prekstolen at parkeringsforholdene ved Trollpikken skal være i samme klasse. Det betyr asfalterte og oppmerkede parkeringsplasser med vakter som gir trygghet. Det betyr også sanitæranlegg med moderne klosetter og ditto sanitæranlegg.
Det betyr ikke en hastverk-rasket-sammen parkeringsplass med mobile toaletter som enkelte har opplevd at ikke har blitt rengjort og tømt på lange tider.
At Prekestolen tar 200 kr. for parkering er helt som det skal være. De besøkende ser hva de får for pengene og at det koster å vedlikeholde parkeringplass og toalettfasiliteter. Jeg hadde i skrivende stund inne et ektepar fra Molde som nettopp hadde overnattet med bobil på nettopp Prekestolen. De var strålende fornøyd med alt de fikk for 200 kr. Hvis jeg ikke hadde visst om tilstandene på parkeringsplassen til Trollpikken, hadde jeg selvfølgelig anbefalt dem en tur dit. Som jeg inntil nå har gjordt med hundrevis av mine tilreisende kunder.
Som det er nå er anbefalte jeg dem på det varmeste Sogndalsstrand eller Flekkefjord. Jeg vil ikke bli assosiert med at det forlanges 100 kr. i parkering på en grushaug pluss helt usikre toalettforhold.

Jeg er ikke ute for å henge ut noen som helst. Som den enkeltperson som til  de grader har markedsført Trollpikken, er nå skuffelsen total. Inntil det blir helt andre tilstander rundt parkeringsplassen og parkeringspris, skal jeg ikke nevne Trollpikken til en eneste person.
Å feilkalkulere fullstendig, er en medfødt menneskelig skrøpelighet. Jeg  selv er intet unntak. I så henseende er jeg profesjonell på området villfarelse. Men alle ganger har det gått ut over meg selv.

Men den feilkalkulering som er blitt gjordt rundt Trollpikken vedrørende forhastet  høy parkeringspris for et primitivt produkt, går ikke ut over enkeltpersoner. Det går ut over renommet til hele Egersunds befolkning. Skru ned skiltene på Slettebø, lagre dem, og sett dem opp igjen når vi har en parkeringsplass vi kan være bekjent av. Du ber ikke folk inn til jubileumsmiddag og tilbyr dem et utedass som toalett! Her må det samling til i bånn, og det lynraskt!