onsdag 18. juli 2018

Sogndalsstrand og Trollpikken parkeringsplass

I den lyse årstid har jeg noen turer til Sogndalsstrand. Jeg var der senest i går kveld. Ærendet var å sjekke toalettfasilitetene ved amfiet og sammenlikne dem med hva som finnes på Trollpikken parkeringsplass.
I den flotte sommerkveld måtte jeg ha meg en kaffepause på en av de tre benkene i Gado. Betjeningen i Sogndalsstrand var som vanlig vennligheten og gjestfriheten selv. De kokte helt ny kaffe, fyllte opp en stor termos og lot meg vandre bort til benkene med kopp og det hele. En ting er iallefall sikker. Finner du ikke sjeleroen sittende på en av benkene i Gado, finner du den ingensted!! Livet passerte revy foran meg mens den velsmakende kaffen skjerpet sansene.
Feriefolk fra flere land spaserte langsomt forbi benken, ungene lekte, svalene sveipet himmelen, måkene ga lyd fra seg, og stemningen i den fullsatte restauranten noen meter bortenfor var aldeles overdådig humørfyllt. Det er slike magiske øyeblikk man skulle hermetisert på boks.
Mens tankene dovent seilte sammen med måkene og svalene, kom energibunten og Sogndals ukronede dronning forbi. Eli var som vanlig i energisk form. Vi hadde en lang, god og  berikende  samtale. Det siste hun sa før hun gjorde seg klar for den sene kveldsøkten var: " Kaffen er gratis. Det nytter ikke å prøve å betale for deg som har gitt oss så mye gratisreklame gjennom årene". Og jeg som hadde tenkt å gi skikkelig driks! Her var det bare å adlyde.
Jeg slentret ned til Amfiet og fikk bakoversveis da jeg så  kvaliteten på fasilitetene i santitæranlegget. Du snakker om å legge til rette for de besøkende bobilgjester. Her var vaskerom, oppholdsrom med bord og stoler, komfyr og mere til. Og gratis parkering! Jeg sto på moloen og beundret solnedgangen i havet.Her har Sogndalsstrand en totalpakke som er i egen divisjon. Og med det viden berømte Kulturhotellet som selve navet og den sosial/kulturelle  drivkraft! Sannelig er Sogndalsstrand en reise verdt, nå og i årene som kommer.
Jeg kjørte så direkte til Trollpikken parkeringsplass for å sjekke at det stemte at det nå koster 100 kr. å parkere. Opprørte og virkelig forbannede turister har fortalt meg det. Det er greit nok at du betaler 200 kr. for å parkere på Prekestolen parkeringsplass og 500 kr. på Trolltunga. Dette er turistmaskiner med alt det negative som følger i kjølvannet. Trollpikken skulle angivelig ikke gå i denne fella!
Desverre! På Trollpikken parkeringsplass koster det 100 kr. å parkere! Og et surt skilt gir beskjed om at du blir kontrollert! I ei stakkarslig bu selges noen overprisede "souvenirer". Og de mobile toaletter var greie nok, men primitivt i forhold til Sogndalsstrand. For meg var det bare trist å skue dette primitive forsøket å presse mest mulig penger fra første øyeblikk ut av Trollpikken.
Jeg er en av den som markedsført Trollpikken maksimalt i lokalpressen, sosiale media og et svært bilde med detaljert kart i butikken. Inntil dette primitive opplegget med sørgelige "souvenirer", høy parkeringsavgift og ei nitrist "salgsbu" blir fjernet ( omgående), skal jeg ikke løfte en finger for å sende en eneste tilreisende opp i "huttiheiti". Jeg ville fra nå av følt meg beskjemmet.
Når det er blitt asfaltert bomutstyrt parkeringsanlegg med skråstilte parkeringslommer, skikkelig sanitæranlegg, utendørs bord m/ integrerte benker, flere gapahuker og mye mer besøksvennlige tiltak, da kan man ta lett ta 100 kr. for parkering. Da føler de besøkende at de får valuta for pengene. Som det nå er, har de all grunn til å føle seg flådd. Her har vi fått en "verdensberømthet" med max dramatisk historie servert på et sølvfat. Og så klarer amatører å prestere dette bakstreveri!