fredag 27. juli 2018

Produsentene av luksusmerker ødelegger produkter verdt milliarder

Hele verdens detaljhandel er for tiden i total og grotesk ubalanse. For å bli kvitt dette hav , eller berg, av helt unødvendige produkter, er det to måter for å takle denne økende og uønskede lagerbeholdning.

Produsentene av produkter i nedre og midterste prisklasse dumper disse i outletbutikker som ser ut som triste lagerhaller overfyllt med stabler av tekstiler, skoesker osv. osv, osv.

Produsentene av luksusmerker (damevesker, ur m.m. i klasse 100 000 kr. +) bruker en mye mer tidsbesparende oppskrift. De rett og slett brenner, eller smadrer, luksusprodukter for milliarder for å holde disse borte fra markedet og ødelegge eksklusiviteten og det sinnsyke prisnivået på sine produkter.
Eksempelvis har en urmaker alene de to siste år destruert luksus-ur for 4,2 MILLIARDER kroner for å unngå at de blir solgt på tilbud. Værsågod bli gal!

Jeg var en gang innom luksusbutikken i Vancouvers mest eksklusive hotell. Prisene på de forskjellige luksusprodukter begynte (hvis jeg ikke husker feil) på rundt 10 000 norske kroner. Og det var for lavpris  å regne der i huset!!!!
Det er forøvrig en av de mest iskalde "butikker" jeg har vært innom i hele mitt liv. Og jeg har vært innom en del verden over i min tid! Personalet hadde mindre utstråling enn en gråstein!

Et ikke ukjent kosmetikkmerke har ( jfr. mine opplysninger) en aldeles strålende pris-filosofi. Sett prisen så høyt at produktet  virker interessant og ikke som "billig skitt"! Genialt!!!!!

For min egen del er jeg fullstendig vaksinert mot allverdens "tilbud". Jeg er kun interessert i hva jeg får tilbake for pengeutlegget.
Jeg reiser et par ganger i året til Maritim Hotell i Haugesund for utelukkende å oppleve Norges sannsynligvis  beste frokosttilbud. Prisen er rundt kr. 300 og det er råbillig i sammenlikning med vanlige hotellfrokoster til halve prisen. Jeg vet. Maritims frokostbuffet slår deg i svime når det gjelder variasjon og utvalg av varmretter, kaldretter, dessert og det hele.  Prisen burde vært det firdobbelte av vanlige hotellfrokoster! Og selv dette hadde vært et kanontilbud!!
Når det gjelder min private frokost er jeg mer enn fornøyd med grove skiver og Kiwis First Price produkter. Deres First Price italiensk salat, rekesalat, leverpostei, eplemost , bringebærsyltetøy m.m. er mer enn tilstrekkelig for min enkle smak. Teen (uten sukker) kjøper jeg inn i store mengder hos Lidl når jeg er i Tyskland/Danmark. Ingen i Norge matcher (for meg) kombinasjonen pris/smak.
For å illustrere poenget: To personer diskuterte prisen på en drosjetur. Den ene hadde betalt eks. 500 kr.for strekningen Egersund Sentrum- Krossmoen. Den andre hadde betalt kr. 1000 for strekningen Egersund Sentrum- Flekkefjord og syntes han hadde fått klart mest for pengene. Det kunne den andre aldeles ikke forstå, ettersom han hadde betalt den klart laveste pris!! Tar mine blogg-lesere poenget?