mandag 24. juli 2017

Trollpikken gjorde meg også til Egersunder

Inntil Trollpikken kom på banen har min identidet vært "100 % bjerkreimsbu bosatt i Egersund i kanonfylket Rogaland".
Jeg kom til verden i gardsbruket som ga Bjerkreim navnet. I selveste Bjerkreim gard, bruksnummer 1, i nyaståvå (den pene stue). Mer 100 % Bjerkreimsbu et det ikke mulig å bli!
Så selv om jeg har bodd nesten hele mitt liv i Egersund, har jeg aldri følt meg helt som Egersunder. Årsaken til dette har også delvis vært min bakgrunn i en sekt som dømte alle andre i verden som ugudelige. (Bortsatt fra drøyt 200 "utvalgte"). Det gjorde at jeg aldri heller har følt meg helt som nordmann. Den store fordel er at jeg betrakter alle mennesker på jorden i utgangspunktet som mine medmennesker. Så sekten har til de grader vært for meg i så måte en velsignelse i forkledning.

Så kom Trollpikken inn i mitt liv. Og da ble min identitet utvidet. Jeg ble også 100% Egersunder,uten at det rokket det aller minste på min grunn-identitet som Bjerkreimsbu.
Da Trollpikken ble kuttet, kom det fram noe i Egersunderne jeg hadde vært blind for. For det første at det ble samlet inn rundt en kvart millioner i rekordfart som dekket helikopterutgiftene.
Så kom Sverre Garpestad inn på banen med hele B&G i ryggen. "We fix!" Kort og kontant!
Svein Oskar Nuland fulgte opp med mektige Aker Solutions i ryggen.
Og nettopp denne kombinasjonen resulterte i et under av en redningsoperasjon. På rekordtid!!!

Rogaland har Kjerag og Preikestolen. Store reisemål som nå er iferd med å bli fullstendig ødelagt av masseturisme.
Den store utfordringen for Eigersund nå er at ikke Trollpikken får samme skjebne. For det er en selvfølge at Trollpikken får sine eksklusive brune turistskilt både på Krossmoen og ved inngangen til Mjølhus.Og Trollpikken har noe som både Trolltunga, Kjerag og Preikestolen mangler. En dramatisk historie!
Jeg skal følge Trollpikkens utvikling som turismål fra orkesterplass. Og det skal jeg gjøre fra nå av som - omsider- egersunder. Selv om jeg er fan av Eiger, Bryne og Liverpool!