torsdag 23. november 2017

Black Friday redder ikke en kreftsyk handels-sivilisasjon

Da jeg for en tid tilbake la ut et bilde på facebook som viste et folketomt Egersund Sentrum midt på dagen en "trøtt Tirsdag" , avstedkom dette til dels hysteriske reaksjoner. Ingen var interessert å bli konfrontert med den brutale virkelighet innen varehandelen. Og den brutale virkelighet er at den handels-sivilisasjon som jeg vokste opp i på 1950-60-70-tallet langsomt og sikkert dør hen. Over hele verden!! Sentrumsbutikkene (The High Street) har dystre framtidsutsikter i konkurranse med de etablerte shoppingsenterne- og ikke minst en netthandel i eksplosiv utvikling.
Dette er et tema jeg , til det kjedsommelige, har vært innom flere ganger før. Men den hysteriske hypen rund Black Friday (og Black Week) understreker jo hvor til de grader desperat hele handelsnæringen har blitt. Dette blir jo som å urinere i buksa når du fryser, og når urinen stivner, fryser du mye mer enn før!
Personer med elementær økonomisk forståelse ser jo at når Black Friday gjør et dypt innhogg i menigmanns budsjett for julehandel, så forsvinner jo julehandelen-i- desember som skal "redde årets overskudd" for butikkene. Det publikum monne ha igjen av penger etter hysterisk Black Friday blir reservert "romjulssalg" og "januarsalg".
Egersund Sentrumsforening har vært dyktig i å komme opp med "salgsdragere" som diverse musikk-festivaler om sommeren, høstmarken og -ikke minst- julebyen. Oktoberfesten setter også Egersund positivt på kartet. Det gjør også Grand Hotels pangsuksess Dinner Show. Men kanskje er det  Trollpikken som faktisk kan bli- til en viss grad- redningen for sentrumsbutikkene i Egersund. Trollpikken er nemlig reisemål hele året! Og helt unik på jordkloden.
Og nettopp Trollpikken må være en enorm inspirasjon for de som tør tenke nytt i handelsbransjen i Egersund Sentrum. Du må (fra mitt ståsted) ha 3 elementer på plass.
1. Originale omgivelser. 2. Original historie. 3. Original opplevelse. Alt dette har Trollpikken. Og kan du i tillegg kjøre på med situasjonsbestemt underholdning, ligger du godt an til å takle netthandel og shoppingsentere. Disse har nemlig ingen originale elementer på plass. De er kun effektive salgsmaskiner.
De unge i dag (verden over) leser ikke lenger papiraviser. De bruker mobilen på å holde seg oppdatert. Slik vil det også bli med varehandelen. De unge synes vanlige butikker er kjedelige og bruker mobilen mer og mer som innkjøpsinstrument. Som de allerede gjør i Kina og India, hvor selv toppmoderne shoppingsentere står tomme. Dette faktum vil føre til like stor prosent oppsigelser i varehandelen som vi har opplevd i avisbransjen.
I et stadig mer "amerikanisert" og brutalisert arbeidsliv, vil fast ansettelse snart være en saga blott i mange bransjer. Du blir ansatt på tidsbestemt "kontrakt" og må "være tilgjengelig når det er behov for deg". Så kynisk som dette høres ut , ser iallefall jeg fra mitt ståsted at dette opplegg er eneste redning for mange fysiske sentrumsbutikker. Som butikkeier har du simpelthen ikke råd til å ha fast ansatte som mellom sesongtoppene "går på tomgang" mesteparten av tiden. Disse skal jo ha en anstendig lønn som de kan leve av. Og hvis det ikke er økonomi til dette, så blir jo deltidsansatte (som kan kalles inn på kort varsel) eneste løsning. Eller i verste fall avvikling. Personlig er jeg særdeles glad for at Trollpikken og jeg tenker helt likt når det gjelder de tre HELT AVGJØRENDE elementene!