torsdag 16. november 2017

Stø kurs mot nok et kommersielt jule-helvete

I slutten av oktober 1999 var jeg i et Barcelona i sommertemperatur. Over alle sentrumsgatene hang guirlandere og julestjerner,  som ga beskjed om "at snart er julen der". Lite ante jeg at denne salgs-desperasjon skulle også smitte over til eks. Norge. Fortsetter denne utvikling, har vi snart julegater over det hele land allerede i August.
Dette blogger jeg uten å moralisere det aller minste. Jeg observerer bare at vi over den hele verden har fått en "amerikanisert forbrukerkultur" som på sikt ikke er bærekraftig i det hele tatt. Når en hel økonomisk sivilisasjon verden over er basert på at vi stadig må kjøpe mer og mer av det vi ikke trenger, må jo det hele på sikt gå ad undas.
Et overetablert salgssystem er trengt opp i et hjørne. Det må stadig finnes opp nye stunts for å få folk inn i de unødvendige butikkene med de unødvendige varene. "Black Friday" , Hallowen, morsdag,farsdag osv. osv.
Selv dette er ikke nok til å måke ut overskuddslageret. Det siste nye nå Worldwide er "Outlets".  En slags "varehus" som har konstant rabatt på "utgåtte modeller av toppmerker) (få måneder gamle). Men har vi egentlig noe valg? Hvis alle forbrukere plutselig skulle bli "fornuftige" og "kun kjøpe det de trenger", ville det hele rase sammen som et korthus. Med hundretusener av arbeidslidige som resultat bare i Norge, i varehandelen, transportbransjen, markedsførings-bransjen osv.
Et leserinnlegg i Aftenposten i går av en 15-årig jente ga meg noe å tenke på. Overskriften var : "BISETTELSEN PÅ IKEA."  Jeg skal sitere fra det tankevekkende leserinnlegget:" Etter å ha gått flere maratoner gjennom det milesvis lange helvete, er det bare siste etappe igjen. Nemlig utsjekk, bedre kjent som "pengeranet". Ikke bare blir du ranet, men du må stå i femtimers kø for å bli trukket en årslønn på kontoen. Det du har kjøpt er ikke dyrt hver for seg, men så hadde de 190 billige varene en konsekvens for sluttprisen."
Jeg siterer videre:"Når du har ankommet det gigantiske varehuset med flere millioner varer, og om ikke flere mennesker, merker du at dette er uutholdelig. Folk løper rundt som det skal bli rasjonering fra i morgen, og at man må bunkre opp med all slags varer til de neste ti årene. " Osv., osv.
Denne meget observante jentungen har hengt bjellen på katten. Klarer smarte forretningfolk å fange den innebygde grådigheten i oss alle med "rabatter", "tilbud" , "store avslag" osv. osv., så kobles "den mulig økonomiske fornuften" fullstendig ut. Her er det om å gjøre å komme "først til mølla".
Denne oppegående jentungen viser med dette innlegg også hvorfor netthandelen vil ta mer og mer over. Hvis du kan sitte i din egen varme, koselige og behagelige stue og ha hele verdens varetilbud tilgjengelig , hele døgnet, alle dager, så gidder du simpelthen ikke å stå i kø, betale dyrt for parkering og bompasseringer og- ikke minst- kaste bort dyrebar levetid du aldri får igjen!!!
Jeg har for lengst, både privat og forretningsmessig, meldt meg ut av julehelvetets salgsvanvidd. For meg er julen minnene fra Hovland i Helleland på julaften med sauene i hus , kosen i fjoset, fuglene i neket utenfor  i det snøhvite tunet,  og de få og nyttige presangene under juletreet om kvelden, og i det hele tatt  en eventyrlig harmonisk idyll, i skjærende kontrast til nåtidens "jule-galehus".
I likhet med dikteren føler jeg at jeg , julemessig, har havnet på helt feil klode.
Men nå er det snart jul, og så følger "romjulssalg", deretter " januarsalg". og så................