fredag 24. november 2017

Er Black Friday spikeren i kista for detaljhandelen???

En meget interessant artikkel i VG i går,  med overskrift  Mener Black Friday er en dødsspiral, fanget min interesse. Denne tankevekkende artikkelen gjør det naturlig for meg å følge opp gårdsdagens blogginnleggg om- nettopp- Black Friday.
Jeg skal sitere et par passasjer fra artikkelen:
Black Friday er i ferd med å ese ut til en full uke i Norge. NHH-professor tror mange butikker kan sitte igjen med svarteper.
Det er en dødsspiral, du gir fra deg butikken hver dag. Dette er handelens mangel på innovasjon.

Han sier at dette er noe butikkene må komme seg ut av. og at de heller må få folk inn i butikkene på andre måter enn å sette ned prisene.
Artikkelen slutter med følgende avsnitt som burde være pensum for detaljhandelen:
Butikker har FLERE dimensjoner: bl.a. Opplevelses-dimensjonen, en sosial dimensjon pluss salgsdimensjon.  Pris er bare ett av virkemidlene.

Artikkelen peker på at det er prisdumpingen fra netthandelen som har presset fram Black Friday. Og at butikkene sitter i en rottefelle. De har intet valg ; enten er de med på pris-sirkuset,  eller det blir stille hos de butikker som ikke har noe "tilbud".
En av Europas store komikere og kvinnebedårere, uttalte en gang at det ikke var "forplantningsorganet" hos damene som interesserte ham. Alle damer var jo utstyrt med det. Det var "totalpakken" og dermed "totalopplevelsen" som for ham var helt avgjørende. Hvis det kun var den fysiske utløsning som gjaldt, kunne han like godt ha en runde med "oppblåste Barbara" mens han så en stimulerende pornofilm! Så var han iallefall garantert mot kjønnsykdom (!). ( Kvinnelige komikere ville selvsagt argumentert motsatt)!!!!
Jeg festet meg ved disse "respektløst morsomme" betraktningene og så faktisk en viss paralell med detaljhandelen(!).
Hvis en dame ( eller mann) kun  har "det fysiske og erotiske moment" å bringe til bords, og intet mere, så blir de jo totalt uinteressant etterhvert for oppegående personer av motsatt kjønn.
Hvis en butikk kun har" fysiske produkter på tilbud" i et standard butikklokale med uengasjert betjening,  så må det jo bli meget kjedelig for alle parter i lengden.
Så hva enten det er forbindelser med motsatt kjønn,  eller kundeforbindelser, så er jo totalopplevelsen helt avgjørende for " om det blir noe".  Og da MÅ DEN EKSTRA SOSIALE OG - UNDERHOLDENDE-  OPPLEVELSE VÆRE TILSTEDE. 
Da jeg var på Amfi Eikunda i dag kl. 7,45 for å hente posten, var det stuvende fullt av opprømte kunder som "shoppet som gale" denne Black Friday. Jeg skulle bare ønske at det var slik "action" året rundt. Da ville alle ansatte i shoppingsenteret hatt bomsikre arbeidsplasser. Forutsatt at avansen, tross store rabatter, var seriøs nok til å gi overskudd til at de får anstendig lønn.
 Uten minste form for "sarkastisk moralisme" er jeg nok redd for at artikkelen i VG i går belyser, spot on, den ekstreme utfordringen varehandelen, verden over, står overfor nå. Den som lever, får se....