torsdag 5. januar 2012

MODERNE DAMERS MERKVERDIGE FORHOLD TIL UTEDASSEN

Jeg er født i Bjerkreim hvor utedassen var en selvfølge- som overalt i det gamle bondesamfunnet. Hvor radikalt synet på utedassen har endret seg illustreres av følgende:
Hvis noen i det gamle bondesamfunnet hadde innstallert vannklosett, ja så kunne de bare rømt bygda. Bare tenk på alle spydigheter  om fisefine stormannsgale porselensrumper m.m.
Har du utedass i dag på en bondegård er du erklært som en ufyselig gris og det som verre er.
Utedassene på de fire bondegårdene jeg er oppfødt på hadde alle høyt fall. Så ikke i familiehytten som ble bygget i 1953 i Bjerkreim. Der var det en sess og rett under en bøtte! Fæle greier!
Derfor bestemte jeg meg for at da jeg bygget hytte i Helleland i 1969 at den skulle ha landets mest stilrene utedass med enorm utsikt, dobbeltdekker, meget høyt fall og håndvask!
Imidlertid ville i dag  adskillige moderne damer nektet å benytte seg av denne luksuriøse utedassen! Men mitt tankekors er at disse samme fintfølende damer uten problemer kan sykle Norsjørittet, gå på ølfestivaler, utendørskonserter og mere til  og benytte seg av de portable utedassene hvor tusen mer eller mindre hygeniske rumper har sittet før dem.
Personlig kunne jeg ikke i min villeste fantasi benyttet meg av disse. Minnet fra hytta i Bjerkreim er ennå forskrekkelig sterkt. Men lekre moderne damer kan!!!


KAN    N OEN  VENNLIGST   FORKLARE MEG DENNE   MEGET   FORVIRRENDE SITUASJON????