mandag 16. januar 2012

SANNHETENS TIME FOR SPORTSBRANSJEN

I lederen i den siste utgaven av bransjebladet Sport heter overskriften : DEN  NYE  SPORTSBRANSJEN.
Jeg skal sitere: "Men vi ser at stadig flere mindre aktører ser seg nødt til å ta  opp konkuransen på pris.- skal man henge med, så blir prisen en stadig viktigere faktor osv.". Til det er det bare å si at ingen i bransjen har minste mulighet til å matche XXL på pris.
XXL sitter på enormer pengeresurser og kan diktere leverandørene, kjøpe inn i store mengder og kjører daglig en reklame som kan ta pusten fra noen og hver. Gresvig prøver nå desperat å matche XXL med sitt G-Max konsept, men er nok minst 7 år for sent ute.
De som skal overleve ved siden av disse gigantene må helspesialisere seg og satse på gi sine kunder en uslåelig pakke som heter MEST-MULIG-FOR-PENGENE. Jeg tenker da på butikkmiljø, humør, kompetanse og virkelig uslåelig servicevilje. Disse vil overlever uten problemer forutsatt at de står helt uten noen som helst kjedetilknytning og at de eier sine lokaler. Det siste er helt avgjørende.
Når det gjelder ordet SALG så er det nå helt tømt for innhold. Med "Salg" alle steder til enhver tid å reagerer ikke publikum lenger på dette.
En meget avgjørende faktor er at disse spesialforretninger klarer å nøytralisere Internett. Med Ipad er den moderne forbruker online hele tiden og er inne å sjekker priser m.m. Helst bør du være så spesialisert at kombinasjonen tjeneste/unike produkter finnes kun hos deg på kloden og at du klarer å gjøre forretningen til et reisemål i seg selv.
Den ideelle kombiansjon er at du driver på et lite sted med helst rundt 300000 innbyggere i kjøreavstand fra butikken. Egersund er i så måte skreddersydd med den meget solide Stavangerregionen som oppmarsjområde. Bare se hva Egersund har fått til med julebyen og ølfestivalen. Det går an, men det krever mot til å tenke helt nytt. Uten det vil gørrkjedelige butikker fortjent forsvinne. Det kreves i framtiden så mye mer enn noen trøtte produkter til 99priser for å ha sjanse til å overleve.
Når det gjelder 99 priser har jeg stor sans for Europris sin prispolitikk som har priser som slutter på 99,99. Skal du bethandle folk som lettlurte idioter så gjør det for all del med glimt i øyet.