mandag 2. januar 2012

NYTTÅRSTANKER VEDRØRENDE SENTRUMSHANDELENS UTFORDRINGER

Først og fremst godt og offensivt nyttår til alle mine blogglesere og facebookvenner.
Likheten mellom religiøse sekter og forretningsdrivende i de gamle bysentra er at tankene er ordenes og tallenes (åpningstidenes) treller. Vanetenking er sandelig en skikkelig og destruktiv uvane.
De detaljbutikker som ikke er medlemmer av kjeder eller er på nett vil få de aller største utfordringer med å overleve. Du må konstant analysere den generelle samfunnsutvikling.
Sentrumsbutikkene er i dødens posisjon når det gjelder åpningstider. Ikke kan de av økonomiske grunner utvide den. Det blir for store utgifter. Og heller kan de ikke korte den inn. Da får de ikke betjening med erfaring. Sistnevnte er ikke interessert i deltid. Og kompetente medarbeidere er det helt avgjørende våpen i krigen med kjedenes deltidsbetjening som er på jobb for  tjene noen nødvendige kroner.
Resultater er skremmende mye dødgang i sentrumsbutikkene. En av Egersund sentrums solide butikker sier at det aller meste av handelen på lørdager foregår mellom kl 1130 og  13.30. Vedkommende sa også at kjernetiden salgsmessig de øvrige dager er mellom 1100 og 1500. Selv har jeg sett dette i utvikling over flere år.
For å overleve måtte jeg gå aldeles drastisk til verks. Både varemessig og åpningsmessig.
Etter at jeg ble pensjonist i mars opplever jeg for første gang i mitt liv at det tikker inn regelmessig nok penger på den private kontoen som er mer enn nok til at jeg for aller første gang i mitt yrkesliv kan i så måte slappe helt av..
Så nå kan jeg dyrke mine hovedhobbyer som er lesing,lesing, blogging og kontinuerlig utvikling av den mest australske butikk i Europa. Det siste innebærer et par virkelig lange utenlandsreiser årlig.
Så nå skal jeg  endelig drive  "forretningsvirksomhet" etter helt egen oppskrift. Det skal være en kombinasjon av kultur, underholdning, opplevelse og en tidløs varebeholdning som kun finnes i Egersund in the world!
Saloon Kakadu skal være et reisemål i seg selv, og hele Norge skal være nærmarkedet! Salgstidene i den daue sesong er fra nå av på hverdager  1100-1600.
Uten på noen måte å henge ut noen så betrakter jeg  fra mitt utviklingstrinn vanlig butikkvirksomhet som noe som tilhørte en annen tid. Det er så alt for mange like butikker verden over med alt for mange varer som ingen egentlig behøver. Som i hotellbransjen og underholdningsbransjen er det de som har det lille eller mye ekstra å tilføre som overlever.
Da en lystig og humørfyllt gjeng fra Stavanger på lørdagen under ølfestivalen opptrådte på catwalken i Saloon Kakadu forsto jeg  at jeg på rekordtid hadde nådd mitt mål. Damene satt på stokker og solide benker rundt catwalken og kommenterte ettersom mennene for første gang i sitt liv opptrådte som mannekenger. Det var en stemning som holdt på å løfte taket. Gjett om disse husker Egersund resten av sine liv!
Jeg vil også nevne den delegasjonen fra Bergen som kom ens ærende til Saloon Kakadu i romjulen. Jeg vil berømme vår lokale kunstner Harald Sørensen for å ha designet den sannsynligvis mest elegante "evigvarende" bærepose som finnes på kloden! Senere rundt 1630 tiden på Hauen Kro observerte jeg  bergenserne med sine mange Kakadu poser.  Dette har hele tiden vært ideen bak Saloon Kakadu. Trekke folk langveisfra til Egersund slik at det drypper på mange. En vinn-vinn-vinn situasjon. Er det rart at jeg ved inngangen til 2012 føler jeg går konstant på en kombinasjon av verdens sterkest dop i kombinasjon med rakettdrivstoff?  Pensjonist ?  Ha-ha-ha-ha!!!!!!