mandag 13. februar 2012

DERFOR BØR DU OPPLEVE MATEN PÅ HAUEN KRO

Noe forskjellig mat har jeg opplevet rundt i verden.  Hva jeg aldri glemmer var en pizza på en restaurant i Grand Canyon , åretst julemiddag på Grand i Egersund og to lammeretter i henholdsvis Dunedin og Christchurch på New Zealand. Absolutt verdensklasse! Men verdensklasse var det sandelig også over den torskemiddagen  jeg inntok på Hauen Kro nå lørdag. Det var en rett for guder. Helt fersk.
Gjennom årene hadde jeg hørt mye om den gode maten på Hauen. Etter at jeg nå har blitt Hauens mest regulære og daglige gjest kan dette bekreftes til fulle.I hele 2011 var jeg hver torsdag og inntok kompene i tillegg til at jeg fikk nykokte poteter (ikke dampede). Fra i år frem til jeg stuper akter jeg å være på Hauen daglig. Det er allerede blitt en helt uunnværlig del av min tilværelse. Topp mat i et av Norges mest intime og koselige lokaler i spesielt 2.etasje.
Så hvis dere har besøk langveisfra, ta dem med på Hauen. Da får de en storartet totalopplevelse å ta med seg hjem. Nå er det Sølvi som regjerer for godt i framtiden og ikke bare i toårsperioder. Det er nok en mye riktigere løsning når det gjelder til enhver tid å ha kompetent personale.
Når man skal ha de virkelig store fødselsdagsfeiringer eller bryllup er selvsagt salen på Grand stedet. Men for mer intime feiringer med rundt et dusin personer er Hauen midt i blinken. På lørdag var det feiring av en ung dames 80års dag med rundt 10 personer ved border rett over meg. De så ut til å trives aldeles fortreffelig. I dag morges traff jeg den unge åttiåring på byen. Hun var over seg av begistring over den gode maten.
Det eneste jeg vært misfornøyd med på Hauen er skiltet utenfor. Jeg har ikke vært fornøyd med teksten. Det hadde jeg tenkt å gjøre noe med. Jeg opplevde nemlig å treffe igjen på Hauen mine utenbys kjøpere av  de solide australske produktene som bare finnes i Saloon Kakadu (det gamle sauehuset). Det måtte være mulig å få til et samarbeid ettersom Saloon Kakadu og 2. etasje av Hauen Kro er dønn like når det gjelder gammelmodig og intim atmosfære.
Sølvi har i dag godkjent den endelige teksten som Harald Sørensen nå påfører på begge sider av bukken som skal stå utenfor og forkynner: VELKOMMEN  TIL   HAUEN   KRO.     EGERSUNDS   KJÆRE  FOLKELIGE   SPISESTED. VELSMAKENDE  "HJEMMELAGET"  MAT   I   KOSELIGE  OMGIVELSER.  Og så med klart mindre skrift nederst: " Opplev samtidig Saloon Kakadu. Europas "mest australsk butikk.  16  meter fra kinoen". Og så helt til slutt med noe større tekst.
                                           HAUEN  KRO  + SALOON  KAKADU
                                       FØRST   DA  HAR  DU  VÆRT  I  EGERSUND!
Dette ser jeg på som et spennende og revolusjonerende forsøk på samarbeide som kan bli en vinn-vinn-vinn situasjon. For min del var det kun Hauen som hadde kombinasjonen mat i verdensklasse og interiør som er nærmest tvilling til Saloon Kakadu.  Hva synes mine facebookvenner om denne type samarbeid?