mandag 27. februar 2012

OKLAHOMA, BESLAN OG UTØYA

På Utøya ble det drept i underkant av 70 barn. 3.september 2004 ble det i Beslan, Russland drept totalt 334 personer, inkludert 186 skolebarn etter at terrorister hadde kidnappet rundt 1100 personer og sperret dem inne.
I Oklahoma på 1980 tallet drepte en hvit amerikansk terrorist rundt 250 personer i en offentlig bygning med en  kunstgjødselbombe. Han ble senere henrettet.
Sammenlikningen gjør jeg for å vise at satanismens ondskap er internasjonal. I tillegg viste både Utøya og Beslan at den offisielle udugeligheten er like internasjonal. Myndighetene i Russland fikk knallhard kritikk for måten de taklet gisseltakingen på. Det ble hevdet at politets opptreden bidro til at tapstallet ble så høyt.
Politiets opptreden under Utøyadramaet har også fått kritikk så det holder. Det uhyggelige spørsmål nr. 1 er om flere liv kunne vært spart med like resolutt opptreden fra politiets side som fra campinggjester og sivilpersoner. Som jeg oppfatter det har enhver tilløp til denne slags kritikk blitt kontant og arrogant avfeiet fra offisielt hold.

Men for meg er spørsmål nr. 2 rundt Utøyakatastrofen det mest uhyggelige. Hvis ikke AUF's leder pluss noen få utvalgte til hadde "kapret" ferjen m.s. Thorbjørn og rømt hals over hode fra helt forsvarsløse barn, ville flere blitt reddet? Hvorfor sørget ikke lederen (han nærmer seg 30 år) for å fylle ferja opp med barn og unge med en eneste  gang? Hvorfor har ikke norsk presse flombelyst dette og fått alle fakta på bordet?
For meg vil Utøya for all framtid være et monument over en feighet og uansvarlighet  som ikke noe språk i verden beskrive kan. Både politisk og ikke minst journalistisk.
Terrorist Breivik er en annen historie. Han har bare adlydt de demoner som er blitt plantet i hans psyke. Han er etter min mening ikke gal. I så tilfelle må alle medlemmer av religiøse sekter også diagnoseres som "gale". Her har jeg helt andre forutsetninger enn hvilken som helst psykolog for å stille en korrekt ananlyse år det gjelder Breivik mentale tilstand.
Derfor har jeg forsonet meg med at for all framtid er det ordet  feighet jeg først og fremst forbinder med Utøya. Og den var det ikke terrorist Breivik som sto for. Han sto for den fysiske henrettelse. Det gjorde også de som smadret flyene inn i tvillingtårnene i New York. Og ifølge en TV-vert i USA beviste dette at flykaprerne var alt annet enn feige ettersom de var villige til å ofre sine liv for en sak de trodde på. Dette ble så sterk kost at vedkommende måtte gå fra jobben.
Det måtte også en av de mest kjente TV-personlighetene i Tysklands mest seriøse TV-kanal. Vedkommende hadde i et privat selskap ytret følgende:" Men kunne si om Hitler hva man ville,  men han fikk iallefall opp sysselsettingen!" Det var jo "sant", men økningen i sysselsettingen hadde jo en aldeles uhyggelig pris; ikke minst for tyskerne selv. Det nevnte ikke TV-verten.