fredag 17. februar 2012

NÅR PRISEN BLIR VIKTIGERE ENN OPPLEVELSEN

Mens jeg venter på en delegasjon fra Evje kan jeg blogge litt om overskriften. Den har jeg fra min skattkiste av sitater. Ifølge forskerne er vi blitt en samling forbruksroboter som vet rabatt og pris på alt, men verdien av ingenting. De hevder at når prisen blir viktigere enn opplevelsen, er vi kanskje på rett vei til feil sted.
Og det er nettopp det som mangler i  den moderne varehandel. Det finnes ingen historiefortellere lenger bak diskene. Det finnes ingen produkter lenger med særpreg og idenditet. Det hele er blitt ei smørje overfyllt av lurepriser som ender på 99 og "salg" hele tiden. Helst overdøvet av musikk i sterile omgivelser.
Olaf Thon ble engang spurt om hemmeligheten bak hans formue. Hans svar var at "hvis du ikke vil det nok og er begeistret nok" så nytter det ikke. Han er inne på noe. For det er bevist at begeistring er et konkurransefortrinn. Og uten begeistring vil en selger aldri lykkes. Når så du sist noen begeistede medarbeidere bak diskene?
Begeistrede medarbeidere yter mer og jobber mer effektivt, er mer lojale, tåler motgang bedre, er mer oppfinnsomme- og har det mer moro på jobben. Begeistring smitter til kollegaer og kunder. Motsatt virker den omfattende giddalaushet, surhet og mangel på kompetanse negativt på de besøkende.
"Uansett hvilken kjøpergruppe man søker å nå, bør man være annerledes, oppfinnsom og ha en historie å fortelle, skriver Natalie Rozborski. Hun skriver at oppskriften for framtidsbutikken er egenart, humor og  ikke minst mot til å være urokkelig mot sin forretningsfilosofi. Meget interessant er hennes påstand om at vi før lagde et budskap rundt et produkt. Nå lager vi OPPLEVELSE rundt et varemerke.
Hun mener også at det er viktig å gi kunden en opplevelse med helt egenartet butikkinnredning. Kundene vil bort fra grå, kjedelige hverdager og butikker. Da må de i så tilfelle styre unna kjedebutikkene. For vel er kjedene effektive, men de er dønn like og like kjedelige overalt.
Jeg vil i denne omgang også sitere oppskriften for De Historiske Hoteller som ikke er kjedetilknyttet. " Innen de Historiske danner det enkelte steds egen unike historie en viktig ramme rundt de opplevelser vi ønsker å skape for våre gjester. Vi lever av å få våre gjester til å oppleve at et besøk hos oss lever videre i deres minne, lenge etter at de har kommet hjem. Vårt øverste mål  er at våre gjester tar med seg sine egne historier om egne opplevelser hos oss, og forteller dem videre til andre.
Jeg må også tenke på kritikken av sportsbutikkene og kjedene. Den går ut på de er blitt for feige og blitt dønn like i innhold og uttrykk.
Jeg vil avslutte med å gjengi noen få kontante visdomsord fra legenden Carl-Adam Nycops: DET  SKAL VARA KVALITET  OCH  SENSATION !