lørdag 25. februar 2012

FLEKKEFJORD, BJERKREIMSELVA OG TYSKE LUKSUSBILER.

Ettersom det ingenlunde er den store handelstrafikken i Egersund sentrum i dag vil jeg kort sveipe innom tre helt forskjellige arenaer på lørdagens blogg.
Jeg hadde nettopp besøk av et par fra Flekkefjord som bekreftet det jeg hadde visst lenge. "Shoppingsenteret" i Flekkefjord er egentlig en vits. Det er hverken det ene eller det andre. Flekkefjords gamle handlegate preges i tillegg av mer og mer tomme lokaler. Og endelig står de stormannsgale planer sør for byen om et mini-Sørlandssenteret helt i stampe. Virkeligheten har innhentet galskapen for lenge siden.
Så over til Bjerkreimselva. Den hadde den fjerd største laksefangsten i 2011(21816 kilo) etter Tana, Gaula og Orkla, men foran storheter som Namsen og Altaelva. Virkeligheten overgår fantasien. Dette er med å sette både  Bjerkreim og Egersund på kartet til de grader. Personlig har jeg merket meg et stadig større besøk av dansker i butikken de senere somre.
Så var det tyske luksusbiler.
For øyeblikket er det en enorm overkapasitet når det gjelder bilproduksjon i Europa. I desperasjonen dumpes flere modeller med rundt 30 % rabatt. Alle de vanlige fabrikkene har stor salgsnedgang så langt i 2012. Så ikke med Mercedes, BMW og Audi. Disse luksusmerker øker kraftig.Årsaken er først og fremst de nyrike i China.
Der nytter det ikke med noe midt i mellom. Kun det beste og mest luksuriøse er godt nok.
Dette er interessant ettersom dette mønster går igjen i alle varegrupper over den ganske verden. Skal du overleve i framtiden må du skille deg ut så det rekker. Enten som reispikka luksus-status produkt eller noe aldeles originalt og spesielt. Og det originale og spesielle behøver ikke være i nærheten av prisnivået til luksusproduktene.
Konklusjon: Originale produkter tiltrekker mennesker som vil bestyrke sin identitet og ikke være som alle andre. Og jeg gjentar- originale produkter kan ofte være et økonomisk kanonkjøp.
Jeg må avlutte med en artig historie om en nyrik russer som kom inn i en av Moskvas luksusbutikker og kjøpte den dyrest varen på en absolutt betingelse. Ingen plass i verden skulle akkurat dette produktet være dyrere enn i denne butikk.
Han må jo være selve drømmekunden for all verden forretningsfolk.

Ha en strålende helg!