onsdag 8. august 2012

ALT VAR SANDELIG IKKE BEDRE FØR!!

Når enkelte "som har levd en stund" mimrer om "at alt var bedre før", så forteller det bare om at hukommelsen svekkes.
På et av de mange områder hvor det bestemt IKKE var bedre før, var situasjonen hvor ei jente "var kommet i uløkka". Ble du gravid, og ikke var gift, så var du brennemerket i lokalsamfunnet for "resten av din tid". Jeg husker så alt for godt fra min barndom/ungdom hvordan disse uheldige jenter ble baktalt og stemplet på det aller groveste i bygd og by.
I de aller verste tilfellene slo familien hånden av den fortvilte. Så på dette området har det så avgjordt blitt framgang til det mye mer humane! Nå har det egentlig gått så langt med dine, mine og våre barn at familiegranskere i framtiden skal få nok innfløkte familieforhold å bryne seg på.
Tidligere redaktør Alf Barstad og jeg hadde mange særdeles berikende samtaler over middagsbordet på Grand. Gjett om jeg savner mannen! Jeg spurte Alf en gang hva han opplevde som den største forskjellen på før og nå. "Folk har blitt snillere med hverandre nå i forhold til "i gamle dager". Jeg glemmer aldri dette svaret.
Så måtte jeg tenke på all den brutale slåssingen jeg selv har vært vitne til på dansene på Folkets Hus og på bygdene omkring. Primitivt er bare fornavnet.
En aldeles enorm forbedring i dag i forhold til før, er at alle nå, uansett familiebakgrunn og familieøkonomi, har tilgang til videre utdannelse. Tidligere var det bare de færreste som fikk oppleve dette previlegium. Utdannelse gir deg et mye rikere liv. Det er ikke å diskutere i det hele tatt.
I min barndom var jo en reise til Danmark veeldig langt og eksotisk. Sammenlikn med i dag !

På spesielt et område merker jeg som 68 åring forskjellen fra "gamle dager. Og det er hva begrepet "gamle folk" innebærer. Før var du '"utgammel" når du nokså slitt nærmet deg de femti. Nå kan du være "ung" til du er 80 hvis du har tatt vare på din helse og regelmessig trimmet og utfordret din hjerne! Det siste kan ikke sterkt nok understrekes viktigheten av!!
Min aldeles uerstattelige venn, Andreas på 81, er et lysende eksempel i så måte. Han vandrer Arendal rundt daglig, og er i så måte blitt lokalkjendis! Han er også intellektuelt hyperaktiv på elektroniske medier med egne sider og det hele. For meg en daglig og nesten ekstrem inspirasjon!
En annen god venn og meget, meget berikende samtalepartner er nettopp blitt 90 og leser flere aviser daglig og er i øvrig oppdatert som bare det. Han sa en gang følgende: " Tegnet på at du er blitt gammel, er at du ser mer BAKOVER enn FREMOVER."  Dette burde alle i "faresonen" lære seg utenat! Det lokale unikumet Tønnes Årstad er nå 93. Han fortalte meg forleden dag at han nettopp sammen med sin like ungdommelige frue hadde vært i Warszawa og besøkt barnebarnet. Og nå nå er han igang med et omfattende forfatterprosjekt!
Og Emelankton på Nærbø sto bak disken til han var rundt 105! Det er den rekorden jeg har som mål å slå! Sikt på stjernene, så når du kanskje tretoppene!