mandag 27. august 2012

BYVANDRING I ARENDAL OG HARRYTUR TIL DØLEMO

I går , søndag 26., var det tid for styremøte i Arendal. Jeg dro av gårde med Sølvpilen kl. 0330 fra Egersund og kjørte over Evje. I god tid før kl 0700 var jeg på plass ved vårt vante bord på Tyinholmen Hotell midt i Arendal sentrum. Litt senere ankom evigunge Andreas. Frokosten, i praktfull vær , varte i 3 timer. Mye spennende fremtidsplaner ble lagt. Den eneste bekymring for 81-årige Andreas er at han alt for mange baller i lufta. Han har det luksusproblem at han er ettertraktet og ikke har tid til alt.
Neste kapitel var byvandring gjennom Arendal som er av Norges flotteste byer. Bedre guide enn Andreas er det ikke mulig å få. Arendal er imidlertid ikke det søvnige Sørland. Her en aktivitet og byggevirksomhet som kan ta pusten fra noen og hver. Det som for øvrig kjennetegner Arendal er de mange velholdte hus over alt.
Etter denne vandring spekket av kultur og historie var det tid for Harrytur. Den gikk til Dølemo og utstillingen der som , ettersom jeg har fått med meg, er basert på et hestemarked fra svundne tider. I likheten med Dyreskuen på Seljord er det nå stort sett blitt utviklet til et marked for ting og tang, brukskunst, kitch og det hele. Publikum står helt i stil.
Hvis en balletforestilling i Den Norske Opera er ytterpunktet av det mest "fisefine" av kulturopplevelser i Norge, så er Dølemo og lignende det mest Harry du kan tenke deg helt på den andre siden av skalaen. Å studere ansiktsuttrykket til Andreas mens vi vandret mellom bodene i det mest Harry av Harryland var underholdning i toppklasse. Begge var vi fullstendige fremmedelementer her.
Jeg hadde imidlertid et faglig ærende her. Jeg visste at min leverandør av malerier på steinhellere skulle være tilstede. De steinmalerier jeg har i Saloon Kakadu er i toppklasse. Det viste meg at min gode kompis Vidar var der omgitt på sin stand at en overdådig samling malerier på steinhellere. Der var bare et eneste maleri som holdt den toppklasse jeg forventet. Og det var sandelig toppklasse til de grader! Et ulvehode som var nifst naturlig malt på en helle med bulk slik at hodet var tredimensjonalt. Prisen var selvsagt den klart høyeste av alle. Men ettersom jeg driver gratis  markedsføring for Vidar, så ble vi jo enige.
Nå henger ulvehodet på veggen av landest mest unike "villmarksbu" som tidligere var klodens gjennom alle tider mest magiske skriftestol.
Harryturen ble avrundet med en tre timers middag fra en overdådig buffe på Hisøy rett utenfor Arendal. Vi satt med Andreas sitt søndags-favorittbord, hadde forretter, leste aviser, så hovedrett og tilslutt desserter. For et utvalg, og for noen fristelser!
Etter å ha avskjed med min aldeles umistelige Andreas gjennom en magisk søndag, avsluttet jeg før den endelige hjemreise med å sitte en drøy time på en benk på Fjære kirkegård rett ut av Grimstad. En særegen opplevelse var det  å beskue denne steinkirke mens svalene hadde luftakrobatikk og kvelden siger på. Blomsterhavet som pryder fronten på alle de velholdte gravsteiner her er også en særegen historisk-kulturell opplevelse.
Konklusjon? Dette var en søndag å minnes for all min framtidige  tid her på moder Jord!!