lørdag 18. august 2012

DET ALLER MEST HORRIBLE FAKTUM VEDRØRENDE UTØYA

Met dette blogginnslag håper jeg å gjøre meg ferdig med Utøya for laaaange tider, helst for godt.

Jeg trodde jeg hadde fått med meg det meste av den uniformerte udugelighets vannvidd, men den gang ei. For det jeg leste i de riksdekkende seriøse aviser i går beviser at virkeligheten overgår den villeste fantasi.
Det har fra de byråkratiserte ( IKKE BAKKEMANNSKAPET !) uniformerte udugeligheter innen politietaten vært opplest og vedtatt at flere terrorister gikk løs på Utøya. Denne "sannheten" har disse samme pompøse udugeligheter klart å selge til offentligheten.
Virkeligheten er en helt annen. Det ble i går avslørt at polititoppene visste at det var bare EN  terrorist på Utøya. Og dette ble ikke formidlet videre!  PRØV  Å  FORDØYE  DETTE!

Da Hitler i sin tid var veldig nær med å produsere tungtvann på Rjukan var tiden knapp for de allierte. For å bombe anlegget meldte to australske flygere seg FRIVILLIG til å føre glideren som var koblet til trekkflyet. Ifølge godt voksne engelskmenn som var innom meg forleden, var glideren en prototype og den medførte STOR risiko for liv og lemmer.
Det gikk veldig galt. Normann Davies og Herbert Fraser fra Melbourne styrtet på Hovland i Helleland om natten 19. november 1942. For de av minge blogglesere som ønsker den fulle historie om denne heltemodige og mislykkede operasjon fra de alliertes side, anbefales på det varmeste å lese Jostein Berglyds bok om Operasjon Freshman.
Da jeg høsten 1949 som femåring for første gang hentet sauene i Hovlandsmarka skottet jeg bort på kratsjstedet som min onkel hadde fortalt meg om. Den grinda som jeg jaget sauene gjennom har jeg nå i Saloon Kakadu. Grinda må ha hørt kratsjet! Den så det ikke, ettersom den ikke har fri sikt.
På veggen i Saloon Kakadu har jeg et forstørret foto av minneplaten som ble avduket med verdig seremoni sent på nittitallet. Der står:
OPERASJON  FRESHMAN. In memory of two pilots of the royal australian air force
                                    NORMANN  DAVIES
                                     HERBER  FRASER
who were killed at this site about midnight on  19th november  1942
                                 FOR   NORWAY   FROM   AUSTRALIA

Æresbegrepet i Japan står så sterkt at japanerne fastslår:
AT  DET   ER  BEDRE  Å  DØ  MED  ÆRE,  ENN  Å  LEVE  VIDERE  UTEN
Normann Davies  og Herbert Fraser døde med evig ære for frihetens sak.

Fra mitt høyst subjektive ståsted kan de norske toppolitikere og udugelige, arrogante og pompøse polititopper som la til rette for myrderiene i regjeringskvartalet og på Utøya leve videre med evig skam og omverdenens fortjente og totale forakt.
Forhåpentligvis får de engang sin fortjente straff!