tirsdag 10. mai 2011

Hemingway, penis, hjerne, blodstrøm og Floridita bar

Etter min daglige frokost m/enorm utsikt utover Havanna gikk turen til mitt følesmessige hjem i millionbyen; og det var Hotel Parque Central. Etter den daglige prat med Edwin og Lolita ble det den sedvanlige times planlegging for dagen i den behagelig tempererte gigantlobbyen i det meget folkelige luksushotell.
Fra hotellet er det bare rundt 300 meter til Hemingways favorittvannhull. Og det er snart 200 år gamle Floridita bar. Jeg slapp inn enkelt forbi vakten. Mine mafiasolbriller var med og gjorde susen. Frekt og freidig satte jeg meg på barkrakken nærmest statuen av selveste Ernest Hemingway. Etter en stund nytende Hemingways favorittdrink måtte jeg flytte meg et hakk. Det var nemlig veldig tilstrømming av turister som skulle foreviges sittende så tett  som mulig inntil statuen av denne verdensberømte forfatter.
Besøker du Havanna så er et besøk her absolutt obligatorisk. Mens jeg satt ved siden av statuen og sugte inn den magiske atmosfæren, kom jeg til å tenke på en like verdernsberømte forfatter; og det er den russiske gigant Leo Tolstoj. Etter sigende så delte Tolstoj året opp i to sesonger. I den lyse årstid drev han utstrakt og intens sex med de frodige russiske bondejentene. Og iden mørke årstid gikk han i sølibat i kloster.
Hemingway hadde samme mønster ifølge han selv. Når han bedrev konsentrert forfatterskap, holdt han seg borte fra erotikken. Han hadde nemlig funnet ut at for damene hadde mannen to viktige og helt avgjørende muskler. Og for ham var saken klar. Enten 100 % blodstrøm oppover - eller nedover. Så hvis han var en like god elsker som han var forfatter må hans damebekjentskaper tidvis opplevd det erotiske paradis.
Mens jeg i morges planla denne bloggen leser jeg sandelig i Dagbladet et sitat av rockestjernen Robbie Williams. "Gud ga menn en penis og en hjerne, men bare nok blod til å bruke én av dem om gangen."
Konklusjon?  En super forretningside må være å finne en paradisk sydhavsøy som reisemål for stressede moderne par. Her skulle det ikke finnes noe som helst som stimulerte hjernen. Mobil, internett, bøker og liknende totalforbudt. Maten skulle imidlertid være allsidig og næringsrik. Og ved jevne mellomrom skulle det dukke opp et gigantskilt med teksten   BORN   TO   BE   WILD illustert med meget talende bilder. Utnytt ideen og du blir styrtrik.
Jeg vil avslutte dette noget saftige blogginslag med en seriøs melding. Jeg hørte på radio i dag at Roul Castro nå vil oppheve  utreiseforbudet for cubanerne.  Da må du få farten opp hvis du ønsker å oppleve en samfunnsform som snart vil bli historie. Livet er for kort for utsettelser.