fredag 2. august 2013

Hva innebærer egentlig ordet frihet?

Sangerinnen Janis Joplin sang en gang at frihet er å ha ikke noe mer å miste. Det har jeg tenkt mye på.
Forfatterinnen Karen Blixen skrev en gang at en ekte sivilisasjon er en sivilisasjon uten frykt.


Det moderne forbrukersamfunn har utviklet seg til en ufri konsenstrasjonsleir gjennomsyret av frykt. Vi sitter fast i klisteret hele gjengen. Og i tillegg er vi blitt sosialt prostituerte. Vi selger glatt sjelen for at vi skal være "populære". Det gjelder for all del å ikke "støte" noen.

Alles venn er alles narr! Det er prisen å betale for å "for all del ikke bli uvenn med noen".

Feighetens pris er om mulig enda verre. Da mister du sjølrespekten og blir lenket til selvforakten som din triste følgesvenn.

Det var da voldsomt med dommedagstoner i det strålende været!!
Jeg får avslutte humoristisk med en opplevelse jeg hadde med en dansk dame for noen år tilbake. Hun var inne og kjøpte en Janus genser til sin mann. Jeg informerte henne om at den var strikket av brystullen av spælsau. Ullen i frontpartiet er nemlig samtidig både sterk og myk. I tillegg vasker Janus ullen flere ganger før vevingen slik at den ikke krymper en eneste millimeter etter maaaange gangers vask.
Damen forlangte at jeg på kvitteringen skrev " garanti mot aller minste krymping etter vask". Det ble gjordt. Damen forsvant ut av butikk og ut av mitt liv- trodde jeg. Men den gang ei. Fem år senere sto hun for min dør igjen og spurte om jeg husket henne og krympegarantien. Det husket jeg selvfølgelig godt. Hun hadde i den anledning en meget god nyhet- og en meget dårlig! Jeg ba om å få den gode først. Og den var at genseren ikke hadde krympet en eneste millimeter! Og så var det den dårlige nyhet. " Min mann har boet (bodd) i denne svetter (genser) hver eneste dag, så nå jeg kjøpe en til, men i en annen farve! Jeg trenger forandring!"

Du og du! Den som kunne få slike "dårlige" nyheter med regelmessige mellomrom!