fredag 30. august 2013

Tanker ved Kjøtt-Grøsfjelds avvikling

På DT sin nettutgave i dag meldes det om (for meg) en forventet avvikling av byens legandariske kjøttforretning ved navn Grøsfjeld. For Eigersundere, og mange flere har ordet Grøsfjeld betydd det samme som kvalitet. Og den beste oversettelse av ordet kvalitet er troverdighet.
På nettet strømmer kommentarene på fra de mange som nå er i "sorg" over nyheten. Det må glede Grøsfjelds ansatte, men en bedrift kan ikke leve av bare gode ønsker.
Personlig var jeg imponert av motet til de tre ansatte som for tre år siden overtok da Grøsjfjeld jr., grunnet helseproblemer, ga seg. Det skal de ha . De prøvde iallefall å overleve i en forretningsverden så beinhard at utenforstående ikke har peiling på hva det innebærer å stå på barrikadene på aller fremste frontlinje, dag etter dag. Og med et evig prispress fra de store gutta med milliarder i bakhånd.

At Grøsfjeld nå forsvinner fra Egersund sentrum finner jeg like naturlig som at alle bakerforretningene og bokhandlerne nå bare lever i minnet til oss som "har levd en stund". Hvem under 20 år i Egersund i dag har noen levende erindringer om bokhandler Dancke? Eller kolonialhandlerne Albrethsen og Tengesdal? Hvor mange under 50 husker en slåmaskin med hest foran? Jeg kan gi flere eksempler. Utviklingen lar seg ikke stoppe.
For de som skal drive detaljhandel i dag utenom shoppingsentere og kjeder, må det noe aldeles ekstraordinært til for å overleve. De skal som Grøsfjeld konkurrere mot butikker som holder oppe nesten hele døgnet (snart også søndag), selger rabatter og ikke varer, og i tillegg har gratis parkeringsplasser. En nesten umulig oppgave.
Grøsfjeld har i generasjoner gitt Egersund et kvalitetsstempel hva angår kjøttvarer. Minnet om dette vil leve lenge blandt mange. Lenge etter at alle døgnfluebutikkene i sentrum er borte.
Jeg skulle gjerne hatt tilbake den spesielle menneskelige og sosiale stemningen vi hadde i alle de spennende butikkene i Egersund Sentrum rundt 1950 og noen år framover. Men det blir bare nostalgi. De moderne familier har mor og far i arbeid i stillinger som krever mer og mer utdanning. Vi har fått et overskudd på alskens (unødvendige) produkter og konstant underskudd på tid.
Og da taper kvaliteter som Grøsfjeld så fremragende representerte. Kjør til et shoppingsenter og kjøp "alt" på et sted. Så får familiene tidsoverskudd til alskens aktiviteter som moderne mennesker "må" ha med seg skal de føle seg som "fullverdige medlemmer av det moderne samfunn".
Selv har jeg gått til det vågale skritt i går til omsider å anskaffe meg mobiltelefon! Men ettersom jeg ingenlunde "er fullverdig medlem av det moderne samfunn" skal mobilen 99 % av tiden (minst!) ligge enten på kontoret eller verkstedet! Et sted går grensen!
Mine tanker går nå først og fremst til de ansatte som  trofast og kompetent har tjent Grøsfjelds lojale kundeskare i så mange år. Jeg håper at skjebnen er  mild og finner annet arbeid til dem.
Jeg vil avslutte med å stå i giv akt overfor representanter fra det beste fra en tid som er over. Selv kan de selv stå i giv akt med fast blikk med siden av Grøsfjeldflagget som blafrer på topp i flaggstangen!