mandag 28. april 2014

Fagbutikkenes store utfordring

Fagbutikkenes store utfordring er den nye type "butikktyver". De stjeler ikke dine varer. De stjeler din tid og snylter på din ekspertise.
En bekjent av meg i racersykkelbransjen innførte rundt 1980 en meget fremtidsrettet regel. Alle som kom inn til ham (en av landets fremste sykkeleksperter), og skulle "melke" ham for opplysninger vedrørende den riktige racersykkel til "snylteren", fikk klar beskjed.
"Det koster kr. 1000,- å få proffopplysninger fra meg. Og det beløpet må forskuddsbetales før jeg snakker sykkelfag med deg. Kjøper du sykkel hos meg, trekker jeg fra de betalte kr. 1000,- som forskuddsbetaling." En særdeles fornuftig innstilling, spør du meg!
Det er nemlig et stadig økende problem at virkelige fagforretninger innen eksempelvis sportsbransjen og våpen/fruluftsbransjenfår besøk av personer som skal få de nødvendige opplysninger og så går inn på internett for å sammelikne prisen med så mange andre butikker som mulig. Og så kjøper de produktet hvor det er billigst. De nødvendige faglige opplysninger har de jo snyltet til seg gratis!
Og dette problemet er ikke kun lokalisert til Norge.
Inspirasjonen til dette blogginnlegg skyldes at min gode venn Rolf Magne Skogen ville ha mine kommentarer til Foot Lockers nye politikk om å kreve kr. 250,- før  kunden ved hjelp av et spesialapparat fikk analysert perfekt hvilken joggesko som passet perfekt  vedkommendes føtter.

Seriøse kunder vil reagere positivt på dette og forstå at det er i deres egen interesse at en fagbutikk har den nødvendige inntjening for å kunne drive seriøst, betale sine kompetente ansatte en anstendig lønn og bidra med skatteinntekter for å holde vårt velferdsnivå på det nivå det er i dag.

Jeg kan trygt blogge dette uten å bli beskyldt for å be for min syke mor. Det er bare å komme inn og plassere deg på den magiske 8-seters dinglebenken. Så forstår du hvorfor at ingen i verden kan kopiere mitt opplegg. Det er komplett umulig.