torsdag 17. januar 2013

Da jeg kjøpte kjøleskap hos Kvassheims Elektriske

Jeg fikk storartet service hos det kompetente fagfirma Kvassheims Elektriske da jeg skiftet ut vaskemaskinen. Men, da jeg skiftet ut kjøleskap, var det at de virkelig viste hvilket seriøst stoff de er laget av. Et stoff som er helt ukjent i den moderne verden med elektronikkkjeder og stadige "tilbud".

Jeg bor i mitt gamle hus (bygget 1946) med alle sine trapper og krinkelkroker. Moderne mennesker kan ikke bo her, men det er ingen bygning i verden jeg trives bedre i. Det er for meg som hiet er for bjørnen. I dette hiet hadde jeg et for et par år siden et enkelt kjøleskap (ikke kombi) og selveste "beistet" ved siden av. Beistet var en fryseboks som jeg hadde overtatt av fru Furuløkken som drev kolonialbutikk på hjørnet oppe i Elvegaten. Gudene må vite hvordan jeg hadde fått buksert dette tunge beistet opp den trange og svingete trappen. Nåvel!
Så streiket kjøleskapet. Jeg ringte ut til Kvassheim for å få en konsultasjon på stedet. Kristian sjef ankom etter en stund og frynet litt på nesen da han inspiserte dette. Det var nemlig langt fra skinnende rent på innsiden. Konklusjon: kjøleskapet var kaputt. Kristian kikket på beistet og informerte meg om at ingen brukte slikt lenger. Nå var det kombiskap som gjaldt. Fryseboksene befant seg  nemlig nå på supermarkedene. Vettug konsultasjon som ikke kostet noe som helst!
Jeg konkluderte med at kjøleskap og beist skulle ut av huset pronto. Jeg avtalte kjøp av kombiskap med levering neste dag slik at jeg kunne tømme kjøleskapet og beistet og rengjøre begge. Betingelsen var at kombiskapet og beistet skulle fjernes av det samme firma slik at disse var ute av mitt synsfelt for alltid.
Dagen etter kom to blide karer og fikk kombiskapet på plass. Kjøleskapet og beistet ble båret ut i varebilen av de samme karer. Sandelig måtte de streve med beistet!
Så fikk jeg regningen. Kjøleskapet var priset meget anstendig. Men det var fraktprisen jeg reagerte på-særdeles positivt!  Kr. 200,-!! Går det an? Det er jo oppskrift på konkurs ! Hadde jeg blitt servert en regning på en restaurant med dette beløp, og fått så til de grader  mye for pengene, hadde jeg for min selvrespekts skyld tipset skikkelig!
To mann, transport og mye arbeid totalt med å få kjøleskap og beist til den endelige kirkegård. Og så dette symbolske beløp.
Det må også tilføyes at Kvassheims Elektriske har et verksted som er så strøket og profesjonellt at mitt eget ryddige sykkelverksted blekner i forhold.
Så derfor må jeg ha forståelse for at det er min plikt å gi dette "gammeldags skikkelige" firma all den tektstreklame de kan få.