onsdag 2. januar 2013

Nå bedriver jeg INNOVATIV KOMMUNIKASJONSSTRATEGI

Når folket kommer innom Saloon Kakadu trodde jeg min aktivitet var først og fremst å fortelle interessante historier. Men det er nok finere enn som så. Det kalles nå for innovativ kommunikasjonsstrategi. Tygg på de fine ordene!
Det har seg slik at en ung nordmann er nå i USA kåret til et av USAs største talenter innen markedsføring og reklame. Han skriver bl.a. i sin bok : "Jeg tror folk har lett for å overse at i dagens jobbmarked er kreativitet en av de viktigste egenskaper man kan ha. Jobben min er å fortelle engasjerende historier til kundene mine, som igjen forteller dem videre osv.". Dette kaller den unge og dyktige mann for innovativ kommunikasjonsstrategi.  Så det er altså DET jeg driver med!
Så hvis jeg hadde vært på jobbjakt ville nok forskjellen i lønn mellom en som forteller historier og en som driver med innovativ kommunikasjonsstrategi , fort beløpt seg til  hundretusener i det riktige snobbefirma.
Det interessante her er at den unge mann , som er toppekspert på digititale plattformer, tyr til den enkle, effektive og gammeldagse metode. Og det er å snakke med mennesker ansikt til ansikt. Da fremkaller du følelser som igjen gjør at kundene HUSKER opplevelsen resten av sin tid. Vel å merke hvis du har evne til å fortelle historier! En god historieforteller skaper levende bilder i hjernen hos mottakeren! Dette er ikke noe som kan læres. Det samme gjelder sangstemme.
Jeg så en interessant oversikt over framtidsyrker som kan komme, og som ikke eksisterer i dag. Bl.a.er det ekspert på direkte samtale. Det er en naturlig kunst som forsvinner ettersom vi nå twittrer og facebookerer istedetfor den nødvendige naturmetoden.
Når jeg skal fortelle hvorfor Kakadu sine kanonskjorter tåler mye regn, ber jeg den potensielle kjøper se for seg en gammeldags brannslange i en brannbil. De var av tykk bomull. Når vanntrykket ble satt på, piplet det først noen dråper gjennom, før slangen ble spuns tett!
Den sitter som ei kule når det gjelder øyeblikkelig forståelse. Det enkleste er også det mest effektive. Har jeg nå klart å koble brannslange og Kakadu skjorter inne i hodet til mine lesere?
Hvis det er tilfelle, har jeg nå altså bedrevet innovativ kommunikasjonsstrategi!
Når det gjelder navnet Kakadu forøvrig, så er det navnet på en papegøye og nasjonalpark i Australia. Likedan er det navnet på en "vovet" nattklubb i København. Og i tillegg altså plagg av den langfibrede egyptiske bomullen. Det er den beste og ble brukt av soldatene i det tidligere britiske imperiet fra ørkenforhold til snøstormer i Himalaya. Inderne var sure på britene fordi ikke fikk levere sin bomull. Men britene måtte ha det beste, akkurat som Røde Kors måtte ha det i sin fjellannorakker tidligere. Det mått tåle den norske høyfjellsverdenens uvær. Samme krav hadde sveitserne.  Men det var altså FØR innovativ kommunikasjonsstrategi fikk folket til å dresse seg opp i  dyre (rundt 6000 kr.) og skrikende kunsstoffjakker som skal brukes mellom bil og butikk.
Nok en gang, er nå Kakadu og brannslange sammenkoblet inne i mine leseres hjerner? I så tilfelle har jeg bedrevet EFFEKTIV kommunikasjonsstrategi. Det er litt mindre fint, men desto mer forståelig!