fredag 18. januar 2013

Da jeg kjøpte printer hos Telehuset.

Olaf Omdal i Dalane Tidende skal ha æren for at jeg i dag ikke er helt fossil. Vennlig og bestemt ga han  for få år siden beskjed om, at hvis jeg skulle fortsatt skrive leserinnlegg i DT, så var det slutt med fax. Så jeg hadde ikke noe valg. Jeg gikk til Elkjøp og fikk innstallert et helt greit opplegg med skjerm, printer og det hele. God service. Hele året plaget jeg naboene hos Sisu med stadig mas om hjelp. Det er først i dag at jeg ser hvor inni granskauen langt jeg var kommet teknisk i bakleksa.
Email, blogging, nettbank osv. går nå helt av seg selv.
Min gode venn Arnt Olav Klippenberg anbefalte meg i fjor vår å få renset opp computeren . Jeg gikk ned til Telehuset og der fant jeg sympatiske og dyktige Henrik. Det endte opp med at jeg skiftet ut hele annlegget ( minus printer) med widescreen (må vite!)  og det hele. Det ble mer fart og trøkk i hele systemet. Prisen var grei og servicen kanon!
Så forleden dag streiket den noe gammelmodige printeren. Jeg dro ned til Telehuset og der traff  jeg Håvard (Henrik har sluttet) som fulgte meg opp til butikken for å stille en diagnose. Diagnosen var kontant. Utslitt. Jeg ba ham da å finne en mer moderne erstatning som de hadde gode erfaringer med. Han kom opp med en solid sak ved navn  Brother DCP-J725DW. Han brukte en del tid på å installere det hele.
Det som var nytt var at med Brother kunne jeg nå maile meldinger og  bilder som jeg la under lokket på den del som også fungerte som kopimaskin!
Så var det for semifossilet å få hjelp til å sende bilder. Håvard er proff og viste meg hvordan. Men det gikk litt fort i svingene for meg.  Vi sendte mailer m/ bilder til tre adressater og fikk bekreftelse på at alle var kommet gjennom. Jeg skrev ned alle punktene i prosedyren i rekkefølge slik at jeg også kunne forsøke på egen hånd etter at Håvard forlot stedet.
Det gikk selvsagt i stå. Jeg rotet det skikkelig til. Jeg ringte Håvard for hjelp. Han var velvilligheten selv og kom opp. Det er 2 minutters gåavstand. Nok en gang  solid hjelp , og nok en gang overlot han meg til å prøve selv uten han tilstede.  Nok en gang gikk det i stå.
Etter at han kom opp tredje gang, begynte det å demre. Og så satt det endelig!!
Det må tilføyes at Håvard var tålmodigheten og vennligheten selv. Han kom senere ens opp med hans visittkort med telefonnr. som jeg bare kunne ringe hvis jeg trengte mer hjelp.
Og den hjelpen trengte jeg pronto, hvilket denne telefonoppringingen (ikke samtale) fra meg beviser til fulle:" Håvard! Jeg har nå betalt en regning over nettbank og skal printe ut kvitteringen. Men skriveren fungerer ikke. Ikke en lyd. -- Men, STOPP, STOPP. Nå skjer det noe. Det kommer opp et lite display  i vinduet på printeren hvor det står: Har du husket å slå på printeren?.  Jeg trykker NÅ på på-knappen. Bingo! Nå murrer printeren! Og der! Som skutt ut av en kanon kommer kvitteringen!!
Ha en strålende helg og allier deg med en psykolog!"
Det må tilføyes at prisen for denne gedigne multiprinter pluss mye tålmodig eksperthjelp kom totalt ,inklusive moms, på den nette lille sum av norske kroner 2018,00. Det er hermed lagret i mine filer under avdelingen humoristisk kanonkjøp.