mandag 26. september 2011

BOERNES MEKTIGE MONUMENT OVER SITT SPRÅK

Boerne i Sør-Afrika utgjør ca 4 millioner innbyggere, og språket er en slags nederlands dialekt. Boerne har vist verden at språk er idenditet og at språk er makt. Det oppdaget jeg på min eventyrlige 2 ukers miniekspedisjon i Sør-Afrika påsken 1997.
På en av mine utflukter fra min base i Simonstown ankom jeg vindistriktet Paarl. Og oppe i dalsiden ruvet et monument som dominerte hele dalen. Etter at du har lest dette blogginnslag kan du google TAALMONUMENT, THE  AFRIKAN  LANGUAGE og se en skulptur så himmelstrebende elegant at den knapt har sin make på moder jord. Den ble reist på nittensyttitallet og er et "tempel" over Boerspråket. For å gjøre det enda mer interessant for leserne er det bare å google Boerne og Paarl.
Paarldalen er ett av SørAfrikas mest berømte vindistrikt. I tillegg kan du oppleve den enestående hollanske arkitektur. Sjokkerende vegg i vegg med diss miniatyr "slottene" finner du en trøstesløs slum befolket av negre. Jeg fikk meg en sjokkerende opplevelse inne en slik slum rett ut av Paarls sentrum. Dårlig skilting gjorde at jeg tok til venstre for tidlig og kjørte midt inn i slummen. En samlig utedass fra det gamle bondesamfunnet i Norge ville vært elegante byggverk sammenliknet med denne ansamling rønner omgitt av søledammer, frittgående høns og negerunger.
Som jeg kikket i speilet så jeg at sjåførern i en dyr BMW rett bak meg tydeligvis også hadde kjørt feil. Sjåføren var en overklasseneger i kritthvit dress. Jeg observerte redselen i øynene hans som han betraktet de ytterst skumle omgivelsene. Jeg husker at det hvite i øynene hans sto til den hvite dressen.
Så fikk han panikk, kjørte forbi meg og gasset på. Jeg la meg på hjul. At vi kom oss ut derfra uten skrammer på bilene er et under. Et under er det også at ingen unger eller høns ble skadet eller drept.
Det er slik action du kan komme ut for når reiser på ekspedisjon alene og ikke i en gruppereise hvor alt er polstret og trygt og noe kjedelig.
Så det jeg husker best fra Paarl er negeren i hvit dress og ikke minst det himmelstrebende monument over den hollandske dialekt ved navn Afrikaansk. Bare å oppleve dette eventyrlige bevis på den udødelige kjærlighet til sitt eget språk er reisen til Sør-Afrika verdt.