onsdag 21. september 2011

UTSPEKULERT FORSØK PÅ Å BONDEFANGE MEG PÅ EN LUKSURIØS NATTKLUBB I ROMA

Påsken 1997 i Roma etterlater et drøss med livsvarige og magiske minner. Et av disse minnene er imidlertid ikke det minste magisk, men tvertimot ytterst skummelt. Hadde jeg ikke vært klinisk edru, kunne jeg blitt robbet for et femsifret beløp i kroner. Så dette til skrekk og advarsel i tilfelle mine lesere skulle komme ut for et lignende forsøk på regelrett bondefangeri av mest utspekulerte slag.
Etter at jeg hadde tilbrakt flere timer en kveld på min favorittrestaurant ruslet jeg langs de relativt tomme gater i mørket på vei til hotellet. Jeg hadde konsumert utmerket mat og en hel flaske rødvin pluss mye vann. Det siste anbefales absolutt.
Rent umerkelig kom en eldre herremann opp på siden av meg. Han kunne være rundt 70 år. Han begynte å fritte meg ut om mine opplevelser i Roma. Han sa at han hadde noen særdeles interessante tips hva angikk ekstra opplevelser i Den Evige Stad. Han sa vi kunne diskutere dette over en capucino i et lokale han styret mot.
Vel inne i lokalet så jeg i brøkdelen av et sekund opplegget. Dette var en kamuflert innkaster for en rådyr nattklubb.
Han plasserte meg i en sofa og satte seg selv i en stol ved siden av. Øyeblikkelig hadde jeg to luksushorer på hver side. Så kom en av lakeiene og viste meg en flaske champagne med spørrende øyne. Jeg pekte på innkasteren og sa at i Norge var det de som inviterte som også betalte. Så de måtte jo spørre ham hvor mange flasker han ville betale.  Dette hadde de ikke ventet. Så her måtte pønskes ut ny strategi.
Innkasteren forsvant. Etter en stund kom lakeien nok en gang ut med flasken. Da jeg ristet på hodet ga den ene horen meg utgangsbilletten. Hun spurte om jeg var homo. Ettersom jeg nå engang er konstruert 100 % (minst!) heteroseksuell var dette spørsmål så overdådig underholdende absurd at jeg satte i med den høyeste og råeste latter fra mellomgulvet som faktisk overdøvet discomusikken. Og DET var redningen. Jeg trykket på bevisst med hånlatteren mens jeg beveget meg ut på discogulvet blandt de dansende par og mens jeg pekte på horene brølte jeg av mine fulle lungers kraft: "Jeg homo? HA  HA  HA!!
Lynraskt vekslet sjefskelneren og de to gorillaene i utgangsdøren blikk mens jeg beveget meg leende ut i friheten. Jeg hadde oppnådd det jeg ville. Og det var  tiltrekke meg maksimal oppmerksom fra de andre gjestene og på den måte nøytralisere gorillaene fullstendig.
Da jeg kom tilbake til mitt hotell fortalte jeg om hendelsen til de som satt i resepsjonen. De fortalte at jeg hadde befunnet meg i en meget farlig situasjon som det var SÆRDELES problematisk å komme seg helskinnet ut av. De var imponert av min kaldblodighet. Da de da fortalte meg skrekkhistorier om hva andre i samme situasjon hadde måtte betale DYRT for, forsto jeg viktigheten av å begrense alkoholinntaket på tur.