mandag 4. juli 2011

Et tips til de som reiser til New york.

I påsken 2002 besøkte jeg New York og da selvsagt immigrantmuseet Ellis Island. Og der fikk jeg med en virkelig overraskelse
På Ellis Island fantes et stort kart over USA hvor du kunne trykke på de forskjellige statene for å finne ut hvor innvandrerne til de forskjellige stater kom fra. Jeg hadde alltid regnet med at den største konsentrasjon av nordmenn var i præriestatene  Montana, Minnesota og Dakotastatene. Men  den gang ei!.
Den stat som hadde den største norskekolonien i forhold til resten av befolkningen var faktisk kyststaten Washington med Seattle som hovedsenter. Forøvrig var det mye interessant å lære på dette kartet.
Nytt for meg var at fattigdom tvang 200000 svensker til å emigrere på meget kort tid rundt 1860. Dansker var det lite av. De hadde så mye bedre jordbruksjord enn naboene.
Jeg gjentar- besøk Ellis Island når du først er i New York. Det er en by jeg skal komme tilbake til.