onsdag 13. juli 2011

TELEFONSAMTALEN SOM STARTET SALOON KAKADU

Min faste illustratør på bloggen har nå fått fram et bilde av en solid australer m/hatt og navnet Saloon Kakadu. Historien om Saloon Kakadu i Egersund er så spesiell at det kunne vært produsert en film om bakgrunnen
Det startet med to australske flygere som døde under et flykratsj under krigen i Helleland. Det fortsatte med en seksårig sauegjeter (undertegnede) som hentet saueflokken under styrtstedet og fikk tidlig et MEGET  sterkt forhold til Australia. Så langt den delen av historien.
I 1972 bodde i  Australias Outback en familie med 14 barn. For å tøye de knappe økonomiske resurser lengst mulig, fant familiefaren ut at han skulle produsere familiens egne klær i canvas (seilduk) basert på den langfibrede egyptiske bomullen. Det var samme type som britene brukte da de regjerte halve kloden. Den skulle utstå alle værtyper, fra snøstormer i Himalaya til tropevarme i Afrika. I tillegg til dette skulle Kakadu ha en stil som gjorde at den kunne brukes i mange sosiale settinger.
De traff blink så til de grader at noe lignende finnes ikke på jordkloden i dag. Problemet var bare det at ingen ville selge produkter som var nærmest uslitelige og hadde en "evigvarende" og tidløs stil. Du får ikke selge noe nytt, og butikken må stenge.
Alt dette visste jeg da jeg besøkte Sydney i 2000. På tross av at Kakadu har hovedkvarteret i Sydney, så var det bare en tre-fire butikker som hadde noe småtteri fra Kakadu. Ellers ingenting. Da bestemte jeg meg. Jeg alene skulle ha større utvalg i Egersund enn Kakadu hadde totalt i Sydney. Og kundegrunnlaget skulle være hele Norge pluss Danmark/Sverige/Tyskland/Sveits pluss mere.
Etter ombygging fra butikk til opplevelsessenter kontaktet jeg hovedkvarteret i Sydney pr.brev+bilder februar 2009. Jeg hørte ingenting fra dem , før jeg får en telefonoppringing i april. Det var en blid damestemme som presenterte seg som følger: " Hello Eivind, this is Christin!  I am the marketing manager for Kakadu in Europe and Africa. How are  you?"
Nå har jeg den store fordel at jeg kan kommunisere flytende både på tysk og engelsk, så etter er par minutter slo jeg over på tysk og sa følgende (på tysk): " Kjære Christin. Jeg kan si deg helt ærlig at jeg allerede er blitt veldig glad i deg. Du har det samme navn som min kjære mor, og når jeg hører din fantastiske stemme står jeg midt i den norske våren. Jeg hører fuglene synger, og solstrålene varmer min arme sjel".
For å oppleve et magisk eventyr må man være mye gal. Og min galskap har resultert i Saloon Kakadu. Denne gir meg daglig en slik innsprøyting at jeg føler jeg at jeg går på en kombinasjon av verdens sterkeste dop pluss drivstoff for måneraketter.
Den fanatiske sekt ved navn sportsbransjen hvor jeg slavet i 50 år er nå bare et fjernt minne. Og alle utlendinger som handler Kakadu går nå rundt med en  "evigvarende" bomullsbærepose designert av maler Harald Sørensen.  På den står det  From Australia to Egersund. Gratis og effektiv Egersundsreklame verden over. . Selveste væren  er sjefen i Saloon Kakadu. Og den er tegnet av Harald midt på en bærepose som er i en klasse for seg verden over.  Alt dette takket være en ikke helt normal sykkelreparatør.