torsdag 28. juli 2011

Visdommens benk og campingturistene ved Utøya

Visdommens benk ankom i morges og er enda mer magisk enn jeg trodde. Om jeg hadde blitt bydd kr. 100000 for benken  hadde den ikke vært for salg. Benken ble levert i morges av sympatiske og bunnsolide Ernst Håkon Kvamsø som med sin Volvo lastebil og heisekran fikk Egersunds nyeste og mest spesielle kunstverk på plass. Jeg kan anbefale Ernst Håkon (97032833) på det aller varmeste. Denne gratisreklame har han gjordt seg fullt fortjent til. Hele operasjon  Visdommens benk med de to ugler har på rekordtid blitt gjennomført kontant og effektivt uten minste form for forsinkende og kostnadsdrivende byråkrati.
På tømmerveggen bak Visdommens Benk står nederst på skiferplate de vise ord av Hellbillies: FOR  SENT  Å  TA  SEG  TID  NÅR  DET  HELE  ER  FORBI.  Og overfor der en liten plakett jeg kjøpte på New Zealand i 2008 : Life is a journey, not a destination.

Og så over til noe helt annet. Ettersom det var flere hundre ungdommer  på Utøya, har jeg lurt på hvordan disse ble evakuert. Svaret fikk jeg i et leserinnlegg i en av dagens Osloaviser. Der kom det fram at campingturistene på land rett overfor Utøya hadde utført en formidabel og uunnværlig innsats i evakueringen. Vedkommende lurte på hvorfor ikke dette hadde kommet tilstrekkelig fram i mediene. Det kan faktisk noen hver av oss  lure på.