torsdag 7. juni 2012

Amishsekten light på Krossmoen

Når jeg har noen runder med min barndom sekt og andre sekter, er det ingenlunde angrep på enkeltpersoner, men kritisk belysning av et system som fjerner relegionsfriheten for i så måte helt uskyldige og sakesløse personer. Personlig har jeg profittert stort på å komme fra min sekt. Uten den bakgrunn hadde jeg ikke fått oppvekst på 4 gardsbruk, og mitt liv ville vært uendelig fattigere. Og i tillegg har jeg fått topputdannelse i forståelsen av gruppepsykologi og psykopaters åndelige kriminalitet.
Nå er det maaange år siden jeg har kjørt forbi kirken på Krossmoen mens de hjernevaskede  har strømmet inn  til avgudstjenesten (ja!). Det skjedde sist søndag.
Det var en minneverdig opplevelse. Å se damer i hatter, skjørt, sorte strømper og det hele var som å reise direkte tilbake til Amishland i Pennsylvania i 1999. Det var noe rørende over det hele. Og tenke seg til at jeg i barndommen deltok med fynd og klem i denne ytterst religiøse villfarelse! Heldigvis hadde jeg i så måte en snill mor og meget oppegående fader slik at relativt tidlig å forlate sekten var intet problem i det hele tatt. Aldri hørte jeg et surt eller skjevt ord fra mine foreldre for at jeg sa at i dette trange systemet passet jeg ikke inn i det hele tatt.
Dessverre er de et av de få unntak i så måte. Jeg har meget nære slektninger som den dag i dag nekter å snakke med sine barn  som har forlatt denne kvasireligiøse galskap.
Etter å ha utført mitt ærende på Hovland i Helleland kjørte jeg forbi kirken mens medlemmene strømmet ut. Amish-atmosfæren ble for meg ytterligere understreket.
Spør du folk rundt i Norge hva de forbinder med Egersund, er sektene det første som kommer opp. Det er bare å reise opp til Krossmoen en søndag i kirketiden så forstår du hvorfor.
Egentlig er dette en stor og gratis turistattraksjon..