onsdag 27. juni 2012

TO VELKOMNE BESØK DENNE DAG

 I dag hadde jeg besøk av min store blogg-fan Liv Remman. For meg ble det et meget stimulerende og inspirerende besøk. Liv kan jo selv på facebook (om hun ønsker) gi en tilbakemelding hvordan det var å oppleve undertegnede fysisk på direkten.
Senere hadde jeg besøk av min uerstattelige venn, evigunge og hyperaktive, Andreas Raaum. Du snakker om å strutte av energi og planer i den unge alder av 81 år.! Du snakker om å demonstrere at hjernen er den eneste kroppsdel du alltid kan holde ung !!  Jeg står i giv akt.  Han skulle ut til Atle Torstensen for en sjekk. For å holde seg ung og slank trener Andreas fysisk to timer til dagen, er svært nøye på hva han putter i seg og er en meget aktiv skribent i tillegg. Hvilken inspirasjon!!!

Over til noe helt  annet. Min gode diskusjonspartner Frank Stapnes mailet meg en link til genial danske når det gjelder å spå utviklingen av handelsnæringen i framtiden.
I Danmark vil man i 2020 ha 10000 færre butikker og 30-50000 færre ansatte i forhold til 2012.
Netthandel og rabattbutikker endrer alt.

FREMTIDEN TILHØRER  DE  UNIKE -  OG  SÅ  DE  RENE  RABATTBUTIKKER.

Avstand og pris betyr ikke noe for de butikker som kan gi kundene en enestående handelsopplevelse. Merk dere den!

Jeg kan ikke se at det blir annerledes i Norge.  I USA er mønsteret allerede innarbeidet.

Internett har endret hele musikkbransjen, og for ikke snakke om avisbransjen! Sistnevnte er ennå ikke ferdig med den absolutt totale revolusjon. Heller ikke postkontorene! Det kommer til å bli mange skjebner i kjølvannet av internettet som kan beskrives som et teknologisk jordskjelv, vulkanutbrudd og tsunami allt i en "forskrekkelig" forening.

For min egen verden lar jeg utviklingen " murre og knurre" .  Men jeg forholder meg til den fortløpende. De som ikke gjør det vil bli stående på perrongen sammen med alle de andre "museumsgjenstandene" på to bein og som er forvirret og svimeslått av ekspresstempoet utviklingen farer av gårde med.
En ting er sikkert. De som knekker koden om den optimale kombinasjon av kvalitet og enestående opplevelse i handelsnæringe står igjen som framtidens store vinnere!