onsdag 20. juni 2012

REGION DALANES VOLDSOMME NATUROPPLEVELSE

De spreke år da jeg trålet region Dalane på kryss og tvers har etterlatt seg ubetalelige minner. Et av de som sitter klistret er en eventyrlig vårsøndag for rundt 20 år siden som jeg opplevde sammen med min stødige og solide venn Ove Klausen, en bunnsolid øybu.
For mine blogglesere som vil ha ekstra utbytte av å lese dette, fram med kart ØRSDALSVATNET.
Fotturen startet ved søndre ende av Austrumsdalsvatnet rett opp til Nordre Lindevatnet, videre dalføret oppover til du dreier til høyre mot Stølsvatnet. Så følger du stien ned til Kalveskog, turens endepunkt.
Det var en slik eventyrlig maidag med skyfri himmel, grønne lier, fuglesang og bekkene fossende ned overalt. Ved Nordre Lindvatnet lå snøen som et hvitt teppe innover. Det hadde vært en snørik vinter. Vi gikk på snø hele veien inn til Stølsvatnet og følte at vi var tusen meter høyere over havet enn hva vi virkelig var (rundt 550 m.o.h.) Du snakker om at " det strøymde på så me knapt kunne anda"!
Er det virkelig et uoppdaget mål for magiske fotturer i Dalane, så er det Kalveskog.
Vel framme blandt ruinene klargjorde Ove kjelen mens jeg vandret videre til kvernhuset i bekken  fra Kvernahommi. Og det var der ved Kvernhuset jeg sto midt i en Dalanes voldsomme, sjeldne og ekstraordinære naturopplevelser som er få forunt å få med seg i sitt korte liv.
Det var steikende varmt og som nevnt ekstraordinære snømengder i fjellet. Det medførte at bekken gikk mega  stor slik at fallet på over 300 meter (!) fra brekket av  det loddrette stupet føltes som en eneste samenhengende foss.  Et syn for guder og et syn for evigheten der jeg sto rett under.
Og som ikke det var nok- rett over Ørsdalsvatnet fra der jeg sto ser du bort i det mest loddrette stup i Dalane. Og det er Midklattknutens rundt 600 (!) stupbratte vegg. I klasse med Prekestolen!!
Ingen steds i Dalane er naturen så voldsomt konsentrert  i all sin villskap som akkurat her.
De maklig anlagte kan jo ta ferjeturen med Ørsdølen. Men det blir ikke helt samme totalopplevelsen.
En oppdagelsekspedisjon pr. fot til Kalveskog anbefales på det aller varmeste til alle lokalt beboende  eventyrlystne med vikingblod.