torsdag 16. juni 2011

Hvide Sande er Danmarks reisemål i helt egen klasse

For alle med Kristiansand som utreisehavn må Hvite Sande være et drømmemål  for et firedagers opphold med 3 overnattinger. Du feier ned motorveien, og rett før Ålborg tar du til høyre inn på riksvei 11. Denne holder du helt til du kommer til Humlum nord for Struer.Så rett høyre til Lemvig  og videre på riksvei 181 helt fram.
Det er seks år siden sist jeg kjørte denne strekningen, men jeg hadde fullstendig glemt bort de veldige dimensjonene på landskapsområdet rundt Limfjorden. Noe lignende finnes ikke i hele Europa. Mens Mjøsa er rundt 10 mil lang, er Limfjorden circa 16 mil. Når du ser over Limfjorden på det bredeste hindrer jordkrummingen deg å se den andre siden.
Landskapet mellom Stavanger og Kristiansand blir noe småpuslete i sammenlikning. For ikke å snakke om de små teigene på gardsbrukene i Norge sammenlignet med denne miniprærieen som det veldige danske landskapet består av. Skulle jeg som danske bosatt i Ringkøbing og blitt  tvangsflyttet til Norge, ville jeg følt meg satt i et topografisk fengsel. Jeg har vært på kryss og tvers over hele Danmark, men for meg er Limfjordlandet i en helt egen klasse. På tross av at jeg er særdeles stedbundet til Egersundsområdet, skulle jeg uten problemer flyttet på flekken. I Limfjordlandet er det ingen fjell som hindrer utsyn.
Og i Hvide Sande bor du på Hvide Sande Sømandshjem & Hotel. Bor du tre netter i strekk koster det deg rundt kr. 600 pr natt i lyse, rommelige og moderne rom. Du bor midt i sentrum og kan rusle rundt og annamme livet i havnen med de lyseblå kutterne som minner om en annen tid. Du kan rusle rundt på den lange strendene, ta deg en tur til idylliske Ringkøbing og oppdager at tiden går så altfor fort. Hvide Sande har et miljø som du ikke vil finne i eksempeltvis oppreklamerte Løkken sør for Hirtshals.
Jeg kjørte innom Løkken på hjemveien for å sammelikne de to stedene. I mine øyne er jo Løkken dødskjedelig sammenliknet med Hvide Sande. Løkken er bygget opp omkring en strand. Strender finnes også i Hvide Sande. Men samtidig er hele sentrum av Løkken blitt en dumpingplass for billige tilbudsklær. Det gir hele Løkken et sjasket preg. Desverre finnes dette også i Hvide Sande, men blir ikke så iøynefallende ettersom Hvide Sande har så uendelig mye mer å by på. Det er bare å reise ned og sjekke mine opplysninger
I Hvide Sande kan du sitte på den store sentrumsrestauranten i to etasjer og ta inn det pulserende havnelivet, med måkeskrik, fiskere og fiskekuttere og det hele.På min vandring i Løkken sentrum var hver eneste restaurant kjemisk fri for noe liknende. Her sitter du og stirrer rett inn i mer eller mindre kjedelige bygninger. For meg så mangler rett og slett Løkken den sjelen som jeg finner i Hvide Sande. For ikke å snakke om naturomgivelsene omkring.
For å konkludere fra mitt høyst personlige ståsted. Løkken er en tvers gjennom kjedelig turistmaskin. Hvide Sande er et eksotisk reisemål som vil feste seg i ditt indre for alltid.