lørdag 25. juni 2011

"VI ER PÅ VEI MOT ET EKSTREMT TOMT SAMFUNN"

Overskriften har jeg fra en artikkel i dagens VG. Dette ble uttalt i et intervju med skuespiller Odd-Magnus Williamsen som skal spille en av rollene i filmen Kon-Tiki.
Vedkommende var frustsrert over at det var snart bare slankekurer, moter og egodyrking som gjennomsyrer dagens samfunn. Dette er jo gledelig at en ung trettiåring er obs. på dette.
I tråd med med den overfladiske utvikling mot amerikanisert gummisjel, kom jeg til å tenke på noe jeg opplevde i Page, Arizona i 2006. Jeg pløyet med gjennom den nesten 10 cm tykke søndagsutgaven av  Phoenix største avis. Nesten ALT var overfladisk forbrukerstoff.  Jeg erindrer at jeg tellet antallet setninger med vett og forstand involvert. Det var ikke mange.
Intervjuet med Williamsen minnet meg om faren med at samfunnet utvikler seg mot en ansamling åndelige vasskrabber hvis vi ikke er obs nok.
Jeg vil bare minne om Salomons ordspråk: "Hva gagner det et menneske om han vinner den ganske (materialistiske) verden og tage dog skade på sin sjel"!
Samtidig minner jeg om visdommen til  den store spanske vinprodusenten Torres (Coronas): "I rødvinen finnes de tre elementer som mennesket ikke kan leve uten-  jord- vann- og sol. Dette for at jeg ikke skal bli oppfattet som fullstendig dommedagspredikant. Og dessuten er rødvin det beste middel mot åndelig forstoppelse!!!!!
 Skål- og ha en strålende helg!