lørdag 6. august 2011

Et lite kapittel i sagaen om innkreving av bompenger

Jeg har to biler. Den ene er en rød Peugeot stasjonsvogn mod 1989. Den heter Rudolf fordi den er rød på nesen. Den andre er Peugeot diesel stasjonsvogn mod 1999. Den heter Sølvpilen ettersom den er skapt for store hastigheter. På tyske autobahn klarte den desverre bare 199 km/t. Så jeg må nok leve med at jeg manglet den ene kilometeren på magiske 200 km/t.
Sølvpilen har automatisk bompasseringsbrikke i vinduet ettersom jeg bruker den på mine 1000 km. turer om søndagene i den lyse årstid. Avgang kl 03. 30 og hjem midnatt.
Rudolf brukes normalt bare innen Dalane og har derfor ikke brikke i vinduet. Imidlertid passerte jeg Bråstein med Rudolf 17.4. på vei til Sola Airport på vei til Cuba. Jeg ville ikke bruke Sølvpilen med hensyn til risiko for bulking på parkeringsplassen.
Idag, 6.8. fikk jeg regningen i posten.  Kr. 20,-, nesten fire måneder etter. Så kan jo enhver jo regne ut hvor mye disse tjue kronene har kostet bomselskapet å inndrive. Og jeg regner med at det er titusentalls bilister hvert år som i Norge opplever det samme.
Grouch Marx skrev en gang om polikerne: "Politikk er kunsten å lete etter problemer, finne dem overalt, diagnostisere dem feil, og bruke feil verktøy for å rette dem".
Klarere bevis på dette enn norsk politikk avd. bompengeinnkreving finner du ikke. Og dette vanviddet prøvde eigersundspolitikerne å innføre i nattens mulm og mørke. Ikke bare skulle pengene gå til å lønne ekstra byråkrater, men de skulle også gå til å bygge en veibro inn til en håpløst industrifelt. Bilistene som skulle avkreves for penger ville ikke få mange meter vei igjen for pengene. Og de mest ivrige for å få dette galematiaset gjennomført var Høyre og KRF. Arbeiderpartiet var også med på galeien, men viste seg å være i denne sammenheng et redelig og ærlig parti. Ærlige mennesker skifter som sagt mening når de får de nye og helt avgjørende opplysninger. Fanatikere rikker seg ikke. Selv om det skulle  ramme tusenvis av sakesløse personer. Derfor vil jeg innstendig oppfordre alle seriøse velgere i Eigersund å sørge for at etter september er fanatikerpartiene KRF og Høyre ute av kommunestyret i allefall de neste to perioder.
Det er fullstendig uholdbart i et moderne og opplyst samfunn at i mine øyne arrogante, kunnskapsløse og i øvrig udugelige lokalpolitikere skal få anledning til å terrosisere en hel kommune.
Bruk stemmeretten i september og gjør ditt til udemokratiske elementer blir kontant fjernet fra kommende kommunestyre i Eigersund.
Ha et godt og konstruktivt revolusjonerende lokalvalg.