tirsdag 16. august 2011

VIKTIG GEOLOGISK LÆRDOM PLUSS BESKRIVELSE AV EVIGHETEN

Jeg hadde nettopp besøk av en dansk geolog som har vært konsulent i Magna Geopark i Sokndal. Han fortalte noe interessant. 20 kilometer UNDER  Himalayas  fjellkjede i Asia er fjellet av samme type som det er rundt Egersund. Han fortalte meg også at  tidligere var fjellene rundt Egersund like høye som Himalaya , men var nå blitt nedslipt over en uendelighet av tid.
Videre bekreftet han at uten enorme krefter som skylte jordsmonnet fra Norge nedover mot Europa ville det sannsynligvis ikke eksistert noe Danmark i dag. Så hele Danmark er altså jord som de har fått helt GRATIS fra Norge. Har vi nordmenn noensinne fått takk fra Danmark for denne verdenshistoriske gave? Jeg bare spør.

Og så var det dette med lengden på evigheten. På skolen lærte jeg følgende historie som vil følge meg resten av min tid.

"Langt ute i verden var det et fjell, en mil høyt, en mil bredt og en mil langt. (Med andre ord TUSEN kubikkilometer.) Hvert HUNDREDE år kom en liten fugl for å kvesse litt bittelille nebb. Når denne ufattelige fjellblokk på den måte var nedslipt FULLSTENDIG, var det ennå ikke gått ETT   ENESTE   SEKUND   AV   EVIGHETEN!"
Det gir faktisk grunn til en viss ydmyhetens ettertanke.