torsdag 25. august 2011

MITT FØRSTE MØTE MED NEW YORK

Påsken  2002 var jeg i New York.  Drosjeturen fra flyplassen glemmer jeg aldri.
Jeg var ikke før kommet inn i bilen før drosjesjåføren på direkten fortalte om at broren nå var i ferd med å begå selvmord. Årsaken var at hans kone var nymfoman og hadde  flerfoldige samleier daglig med alle mannfolkene i blokken hvor de bodde. Selv fikk ikke broren sex hvis han ikke vartet henne opp på alle mulige måter. Nå i det siste , ifølge sjåføren, hadde hun begynt å ha sex med flere samtidig. Han var meget detaljert i sine beskrivelser.

Da han var ferdig med denne sørgelige historien gikk han direkte over til å fortelle om at han vurderte å slutte som drosjesjåfør ettersom forsikringene var blitt helt urimelige. Så duret han videre om hvor dyrt alt var blitt etterhvert. Jeg fikk inntrykk av at han levde i en eneste lang jammerdal.
Da jeg gikk ut av bilen (midt på natten) langt oppe på Broodway, lå det en to meter lang neger med strikkelue på panseret på en Ford Mustang. Drosjesjåføren ble tydelig nervøs, og idet han forsvant fort som bare det ropte han høyt "Watch your back."
Dette førsteintrykk av TheBig Apple vil følge meg resten av min tid.